Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if... ‹ Galerie What if
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Galerie Vašich modelů
Odeslat odpověď
Příspěvků: 19 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Olda Homola » 04 led 2009, 13:45

Ahojte,
tady je můj nový výtvor:
Přílohy
P1010530.JPG
P1010537.jpg
P1010541.JPG
P1010547.JPG
P1010536.jpg
P1010535.jpg
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Olda Homola » 04 led 2009, 13:51

Und die legende:
Avia S-92 a počátky proudového letectví v ČSR

Konec druhé světové války přinesl pro naši zemi, mimo douho očekávaného míru, také otázku zabezpečení obranyschopnosti státu. Vzhledem k vnitropolitické situaci, kdy díky „neukázněnosti“ gen. Pattona a jeho osvobození Prahy 6.5.1945, následnému přistání všech čs. perutí tamtéž 9.5.1945, ztratili českoslovenští komunisté podporu velkého Stalina.
Ten sice kvůli nedodržení Jaltské dohody zuřil, ale obratným zásahem W.Churchilla, který pohrozil otevřeným konfliktem,(čehož se Stalin obával) se jej podařilo částečně uklidnit.
Armády gen.Pattona nakonec postoupili až na „lini Vysočiny“Dačice-Telč- Jihlava-Pardubice-H.Králové-Trutnov a tímto krokem bylo de-facto rozhodnuto o budoucím nekomunistickém uspořádání poválečné ČSR.
Naše politické vedení v čele s E.Benešem si na spojencích vynutilo ponechání částečného kontingentu anglo-amerických vojsk do doby prvních svobodných voleb jako „nárazníku“ před choutky páně Džugašviliho.
S ohledem na trpké zkušenosti z Mnichova 38 se naše nejvyšší vojensko-politické vedení rozhodlo pro naprostou vojenskou nezávislost na, jak historie ukázala, více či méně nespolehlivých spojeneckých smlouvách.
Bylo proto dne 27.5.1945 bylo na poradě zástupců velitelství letectva, leteckých a motorářských kontruktérů a inženýrů rozhodnuto o kompletaci několika kořistních Me-262 pro čs. vojenské letectvo s tím, že budou provedeny podrobné zkoušky letounu, jeho použití a případné (malo)sériové výroby.
Za tímto účelem bylo shromážděno v letecké továrně Avia 18 draků a různých částí Me-262, (z toho jeden dvoumístný)
Již 27.8.1946 provedl zkušební pilot A.Kraus první vzlet sestaveného letounu Avia S-92.1
(malá odbočka –v systému označování proudových vlaštovek se uvádělo číslo vyrobeného kusu za tečkou v typovém označení – S-92.1 tedy znamená první vyrobený , resp. v tomto případě smontovaný letoun).
Bohužel počáteční nadšení z tohoto letu a letounu bylo zchlazeno již při šestém letu 5.9.1946, kdy s ním A.Kraus po vysazení levého motrou havaroval poblíž vesnice Březno u Chomutova. Již v říjnu téhož roku byly z Avie dodány dva další stroje, S-92.2 a dvoumístná CS-92.3 a zkoušky pokračovaly. Vyskytly se však obtíže s palivem LRX ze Záluží u Mostu. Mimo ucpávání palivových filtrů byl největší problém tuhnutí parafínových složek.
Odstranění příčin by dle odborníků trvalo cca jeden rok a proto byl schválen nákup britské technologie výroby paliv pro proudové motory. Do konce roku 46 byly napůl smontována a napůl dovyrobeny ještě stroje 92.4-92.6 . Bylo rozhodnuto o rotaci letounů ve smyslu toho, že 3 nejlepší letouny budou poskytnuty na výcvik proudových pilotů. Mezitím se na těch zbylých budou provádět testy, úpravy a jejich zkoušky. Takto „vylepšené“ stroje se zase poskytnou na výcvik a ty původní opět stáhno pro provedení úprav. Tímto systémem bylo dosaženo jednak materiálního zajištění výcviku bezproblémovými letouny a také průběžného zvyšování kvalifikace pilotů proudových letounů.
Zkoušky letounů prokázaly velmi dobré kvality typu a bylo rozhodnuto o malosériové výrobě.
Souběžně s tím začala v továrně Letov, na základě výběrového řízení z podaných návrhů, konsrukce prvního ryze českého proudového stíhacího –stíhacího/bombardovacího letounu.
Byl jím L-52, pro který bylo plánováno použítí křídel, ocasních ploch a jiných komponentů z S-92. Z tohoto důvodu byly především tyto partie letounů S-92 dodávány právě z Letova.
Celkem bylo vyrobeno 26 jednomístných letounů S-92 čísel S-92.11 – S.92.36 a 6 dvojmístných CS-92.37 –42.
Z důvodu nárůstu provokačních letů ze sousedního SSSR a zhledem k poměrně malému počtu Vlaštovek byly na jaře 1948 vytvořeny tři tajné základny proudového stíhání a to ve Vyškově , u Ostravy a u Popradu, každá základna obdržela stíhací (proudovou) letku se šesti stroji (4 operační a 2 záložní)
Z důvodu utajení byly označeny jako Letky zvláštního výcviku (LZV č.12, 13 a 14).
Stroje nosily označení dvoumístnými kódy –LZV č.12 v Ostravě žlutými, č.13 ve Vyškově červenými a č.14 v Popradu v barvě bílé).
Sériové stroje se od původních šwalbin lišily použitím pohonných jednotek BMW 003, které čs. inženýři považovali za konstrukčně vyspělejší než původní Jumo 004. Našim motorářům se podařilo jejich výkon zvýšit z 7,8 kN postupně až na 9,3 kN (pro srovnání Jumo 004 měl výkon 8,7 kN). Každý motor byl vybaven nezávislým hydraulickým čerpadlem a elekrickým spouštěčem.Dále byly čs.vlaštovky přezbrojeny na čtveřici rychlopalných 20mm kanonů MG 151, vybaveny gyroskpickými zaměřovači vyvinutými z us typu K-14 (záměrné body byly promítány přímo na sklo čelního štítku). Podvozkový systém byl upraven, mimo zakrytování hlavních podvozkových šachet, použitím nového typu delších podvozkových noh. Tyto se při zatahování hydraulicky zkracovaly, aby se vešly do šachet původního rozměru.
Zvýšený „posez“ letounu zvýšil bezpečnost a výhled při pojíždění, vzletu a přistání.

Na zobrazeném stroji létal v září 1948 mjr. Jiří Maňák u LZV 13.
Letoun by zbarven experimentální kamulfáží pro proudové stíhací stroje,mimo předepsaného čísla byl označen iniciály pilota (vzpomínka na dobu u RAF?).
Pod kabinou měl, pravděpodobně pro propagační účely,, vyznačeno 3,5 sestřelu, ačkoli na tomto stroji Maňák dosáhl pouze dvou sestřelů (6.6.1948 Jak 9 nad Olomoucí a 17.8.1848 MiG-9 v prostoru Valašských Klobouk).
Třetí sestřel dosáhl na tomto stroji maj. L.Šrom (21.8.1948 opět MiG-9 v oblasti Iĺava).
Na polovině sestřelu Polda participoval s plk. K.Kuttelwascherem ze sousední LZV 12 (23.8.1948 Jak-23 v oblasti Čadcy).
Dne 21.2.1949 s letounem smrtelně havaroval por. Andrej Kostík, letoun odepsán…
Zajímavost na konec – dle vzpomínek mechanika Alfreda Křesílka se letounům S-92 u LZV
Říkalo „Švábovka“, „Švábka“, při nejlepším „Švábinka“, pravděpodobně částečně zkomolením původního šwalbe a také pro německý původ konstrukce (v Moravských zemích byly Němci často označováni jako „Švábové“).
Sám Maňák prý letoun nazýval jednoduše „Avka“.
Naposledy upravil Olda Homola dne 04 led 2009, 17:21, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod PantherG » 04 led 2009, 14:03

NÁÁÁÁÁDHERÁÁÁÁÁ.... a skvělá story...to kamo "Avce" sekne =D> =D> =D> =D> =D>
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod ujík » 04 led 2009, 14:09

Oldo, to je nádhera :P :P :P , nemám slov :o . Perfektní story, perfektní zvládnutí kamufláže :shock: , chtěl bych mít tvoje ruce :cry:
P.S. Budeš ho dávat do galerie?
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Olda Homola » 04 led 2009, 16:25

Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendo, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..
Naposledy upravil Olda Homola dne 04 led 2009, 17:19, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod novakow » 04 led 2009, 16:29

super příběh, hezky postaveno =D>
to je 1/72? :)
Vojta Novák, KPM ZNOJMO
Hotovo: Silbervogel (Takom 1/72)
Shelf of shame: 20+
Běžte radeji lepit...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Uživatelský avatar
novakow
 
Příspěvky: 4074
Registrován: 02 kvě 2006, 13:29
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Mates K. » 04 led 2009, 16:39

V téhle současné kamufláži mi ta Švalbina přijde taková moderní,pomalu jak současný letadlo.
Uživatelský avatar
Mates K.
 
Příspěvky: 244
Registrován: 04 zář 2007, 17:33
Bydliště: Světlá nad Sázavou
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Randalf » 04 led 2009, 17:15

Povedené =D> =D> =D>

BTW: Historikové tvrdí, že neukázněný Patton byl vlastně důvodem, proč jsme následně přijali Marshallův plán, jak se tady o tom již psalo.
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8600
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod ujík » 04 led 2009, 17:17

Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Olda Homola » 04 led 2009, 17:20

Jen doplním,
model je od Houby Bošů v dvaasedmě
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Randalf » 04 led 2009, 17:55

ujík píše:
Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)

Dobrý nápad, ono by to v hlavní galerii spíše provokovalo než nezajímalo, někteří normální prý z našeho chlívku už mají špatné spaní :grin: :grin: :grin: :grin:
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8600
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Raptor » 04 led 2009, 17:57

Randalf píše:
ujík píše:
Olda Homola píše:Díky pánové, červenám se..zas tak perfektní není...
Zdendno, nebudu ji dávat do galerie, je tady kde ma být...
jo omlovám se, za případné pozdní reakce, mám problémy s přihlašováním..

A co tady ve What if založit vlastní Galeri hotových modelů a Rozestavěno? V klasické galerii to stejně skoro nikoho nezajímá a měly bysme hotové modely pohromadě. :)

Dobrý nápad, ono by to v hlavní galerii spíše provokovalo než nezajímalo, někteří normální prý z našeho chlívku už mají špatné spaní :grin: :grin: :grin: :grin:


Nesmíme je zas tak moc šetřit :) .Jen ať si zvykají na nový pořádek :grin: :grin: :grin:
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Raptor » 04 led 2009, 18:01

Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod ringlett » 04 led 2009, 18:41

Raptor píše:Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.


Patton? Při tom jak rád měl rudé, tak klidně ....
uč se z chyb druhých, sám je všechny nestihneš ...
nerozumím ničemu a proto držím radši hubu!

http://www.ssfallschirmjager.estranky.cz
Uživatelský avatar
ringlett
 
Příspěvky: 881
Registrován: 04 dub 2007, 08:24
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-92.12 mjr. J.Maňák - září 1947

Příspěvekod Randalf » 05 led 2009, 00:10

Raptor píše:Moc pěkná Švalbinka i historie Oldo.Akorát mám obavy že Patton by ve své "neukázněnosti" mohl nejen okupovat Prahu ale sověty rovnou napadnout z chodu.

A v optimální variantě (tedy ideální alternativní časoprostorové dimenzi) je dokopat až za Ural, v čemž jsme jej podpořili a díky tomu získali Východní celiny :grin: :grin:
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8600
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 19 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Galerie What if

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY