Stránka 1 z 9

Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

PříspěvekNapsal: 12 pro 2017, 13:56
od Mirek_Z
Edit: 02.05.2021
Po dlouhém váhání jsem se rozhodl pro změnu názvu tématu.
Původní název: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu
Nový název: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling
Identifikace vozu jest dokončena, i když neznámých je o tomto konkrétní vozu stále víc než dost.
Jedeme dál...


Vážení kolegové modeláři, historici a badatelé.
Zakládám toto téma po dlouhém váhání. Zvítězil u mě hlad po nových informacích, ač předpokládám, že mnoho nového se nedozvím. Ale za zkoušku to stojí.
Budu rád za Vaše jakékoli názory a poznatky.

Nyní k věci.
V publikaci AFV Photo Album I – Bojová technika na území Československa v letech 1938 – 1968.
Autoři: pánové, Marek Solár, Petr "Dolin" Doležal a Vladimír Kos. Tímto jim velké díky, i za počiny budoucí. :hurray:

Na straně č. 115 se nachází snímek zachycující povstalecký nákladní automobil s „Drilling“ flakem, s nápisem na korbě vozu „REVOLUC GARDA ETA“. Vozidlo je identifikováno jako Ford F-51.
Účelem tématu je identifikace typu nákladního vozu, alespoň přibližná.
Pokusil jsem se v rychlosti shromáždit na internetu dostupné podklady, hlavně fotografie.

Zde je odkaz na téma http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=605&t=58414 kde je zpochybněn typ vozu Ford, a cituji "nejvážnější kandidát je dle mého soudu Steyr 2000 s dlouhým chassis".

Na prvním přiloženém obrázku jsem se snažil porovnat povstalecký nákladní vůz s Fordem typ 51. Zaměřím se tedy na detail zadního kola. Jak již je zmíněno v tématu viz odkaz výše, Ford používal disk s pěti odlehčovacími otvory. Jak je vydět na fotografii, tak povstalecký náklaďák má kolo se šesti odlehčovacími otvory.
O ford se tedy pravděpodobně nejedná.
Ford 51 V8.jpg


Na dalším obrázku je porovnání s výše zmíněným typem Steyr 1500/2000 i s úpravou na dřevoplyn(mimochodem velmi podobným s "ETA" náklaďákem).
V detailu zadního kola je vidět jistá podobnost, ale nezdá se mi tvar náboje. Můj osobní názor je že to Steyr nebude.
Steyr 1500.jpg


Další porovnávaný typ vozu je Škoda, na fotografii je typ 254D, a na další je typ 256B/G. Zaujal mě detail zadního kola který podle mě docela koresponduje s "ETA" náklaďákem. Dále jsem si všimnul "kování" zajištění sajtny. To je stejného typu jako na druhém srovnávacím obrázku(Škoda typ 256B/G).
Na 80% až 90% jsem si jistý že "ETA" náklaďák je Československé výroby. Ta Škodovka mi prostě vychází nejlépe. Nejsem si jistý konkrétním typem, ale 254/256B/G jsou velmi blízko.
Škoda 254 D.jpg
Škoda 256 B_G.jpg
Škoda 254 G.jpg
Škoda 256 G Imbert.jpg
Škoda 256 G Imbert.jpg (24.6 KiB) Zobrazeno 13525 krát
Škoda 256 G.jpg


Uvažoval jsem i o Opelu Blizt a jeho derivátech, ale rychle jsem to zavrhl. Porovnejte sami.
OPEL.jpg


Závěrem shrnu poznatky o "ETA" náklaďáku.
Pravděpodobně používaný pro civilní účely (značka pro max. rychlost v bílém kulatém terči na korbě - 50km/h ?)v továrně ETA, pohon na dřevoplyn - možné typy Grunert, Janka Radotín, Imbert. Absence zadních blatníků z důvodu instalace generátoru na dřevoplyn. Disky zadních kol se šesti odlehčovacími otvory, náboj zadního kola podobný jako měla většina nákladních vozů Československé/Protektorátní produkce (Škoda/Praga). Kování pro zajištění sajten je identické jako na většině nákladních vozů zn. Škoda té doby.

Doufám, že se někdo k mému amatérskému bádání připojí, a těm z Vás co by si tento nákladní automobil z Pražského povstání chtěli postavit jako model, můj příspěvek pomůže s rozhodováním který typ náklaďáku zvolit pro stavbu.

Jako zdroj informací a částečně i fotografií jsem použil stránky Jihočeského Motocyklového Musea České Budějovice,
konkrétně archív viz odkaz: http://motomuseum-hostalek.cz/index.php?grhead=2&nav=01&gr_script=web_map
Dále pak již zmíněná půblikace AFV.


Na některé fotografie se vztahují autorská práva, pokusil jsem se je patřičně upravit k zamezení zneužití.
Pokud by to byl i přesto problém, rád svůj příspěvek upravím.

Děkuji

Mirek

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 16 pro 2017, 17:51
od Mirek_Z
Nikdo nic? Opravdu to nikoho nezajímá?
To se všichni zajímají o stokrát profláklé typy, jako je třeba Panther nebo Tiger.
Nezajímá Vás trocha naší historie?

Alespoň sem dám pár fotek, a náčrtek jak by podle mě mohl "ETA" náklaďák vypadat.
REV_GAR_02.jpg
Skoda 254 G nacrtek bez drillingu.jpg
256G_01.jpg
256_new.jpg

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 17 pro 2017, 12:13
od Pavel Klouček
Téma mě zajímá a diskutoval bych rád, ale zatím nemám o čem. Ten náboj kola opravdu škodovky dost silně připomíná, nicméně korba a její uchycení zatím neodpovídá žádnému se zde prezentovaných typů.

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 17 pro 2017, 12:32
od Ferenc
O čem mám diskutovat, když knížku nemám a přímý odkaz na tu konkrétní fotku tady není ...

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 17 pro 2017, 12:48
od hoenny
Souhlas, zájem by byl a veliký! Jednu "ETU" už postavenou mám, ale tady není moc podle čeho stavět :cry: ... Zájem by byl i o třetí vozidlo s trojčetem, ale když Dolin nechce fotku vydat :lol: ... Honza

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 17 pro 2017, 17:30
od Joe Smith
Ferenc píše:O čem mám diskutovat, když knížku nemám a přímý odkaz na tu konkrétní fotku tady není ...


Na fotce neni nic víc než je zde na začátku prezentováno ve výřezech.

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 19 pro 2017, 15:27
od Mirek_Z
hoenny píše:Souhlas, zájem by byl a veliký! Jednu "ETU" už postavenou mám, ale tady není moc podle čeho stavět :cry: ... Zájem by byl i o třetí vozidlo s trojčetem, ale když Dolin nechce fotku vydat :lol: ... Honza

Pánové díky za Vaše reakce. =D>
Dolin má i třetí "vozidlo s trojčetem"? To jsem nevěděl.
Škoda že jsem měl zrovna nájemníka ve druhém bytě když nedávno sháněl ubytování v Praze na jednu noc.
Třeba by místo flašky ukázal fotku...aspoň na 10 vteřin. :grin:

Přikládám další náčtek metody "kvalifikovaný odhad".
Tentokrát jsem se soustředil na generátor dřevoplynu.
Podle přiložených fotek je Škodovka montovala na konci války.
Co myslíte, mohlo to tak vypadat?
Skoda 254 G_vol.2.jpg
náčrt možného vzhledu poválečné série vozů Škoda 256G / IMBERT Type JPZ
zbarvení tmavou zelenou bylo na všech plochách stroje vč. ložné plochy, generátor a asi i šasi v barvě černé
co_je_to_za_typ.jpg
Opel Blitz/Mercedes Benz 701 s generátorem pohonu na dřevoplyn značky IMBERT Type JPZ
Ml.Boleslav.9.5.1945.jpg
zničená Škoda 256G s s generátorem pohonu na dřevoplyn značky IMBERT Type JPZ
bombardovaná továrna ASAP Mladá Boleslav, foto datováno 9.5.1945
obnovení výroby červen 1945 - dokončení série Škody 256G pro Československé Dráhy
povalecne_256G.jpg
série Škody 256G pro Československé státní dráhy v červnu 1945
- barva strojů by měla být tmavá zelená, generátor pohonu na dřevoplyn značky IMBERT Typ JPZ
- u fotky je dle mého mylně popsáno že je chladič plynu schován za maskou, osobně bych řekl že proti fotce vozu s touto úpravou(schovaný chladič) se zdá kapota motoru i maska standartní.
potrubí vedené odzadu nad oknem spolujezdce a dál k motoru, je dle mého sání plynu(již ochlazené pohonné směsi) do motoru samotného. Chladič je na levé straně za boudou, viz IMBERT Type JPZ

Ještě otázka na znalce na dřevoplyn, jak se jmenuje typ(výrobce) tohoto konkrétního generátoru?
Klidně sem hoďte i fotku.

Díky všem.

Mirek

Upraveno 7.2.2020

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 05 led 2018, 18:59
od Mirek_Z
Tak jsem si ve volnu o svátcích brouzdal internetem, a kouknul na pár dokumentů z archívu v PC. Natípal jsem pár zajímavých náklaďáků Škoda z konce války i těsně po.
Našel jsem taky velmi zajímavé téma tady na modelforu: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=11&t=22816
Zajímavá je hned první fotka. Dal jsem jí do koláže pro porovnání s ETA náklaďákem.
Docela jsou si podobné, jen je rozdíl v absenci generátoru dřevoplynu.

Shodné detaily jsou: hlavně příhradová kontrukce mezi šasi a korbou, tabulka spz s odrazkou, šasi je taky dle mě stejné,
v zadní dvojmontáži kol je taky velká shoda. Dále je velmi podobná korba sestavená ze 4ks fošen, jen proti ETA náklaďáku je delší (nezkrácená).
Údajně byly tři velikosti verze šasi o rozměrech rozvoru 3800mm/4300mm/4800mm.
Zatím jsem se nedostal k přeměřování z fotek, jaká délka šasi by to mohla v případě "ETA vehiklu" být (aspoň přibližně). Podle oka tipuju krátké nebo střední šasi.

Momentálně jsem na 99,9% přesvědčen že se opravdu jedná o ETA náklaďák značky Škoda z produkce Mladoboleslavské automobilky.
walter kosire.jpg
Srovnání "ETA" Škodovky vs asi poválečná "Walter" Škoda 256G
obě mají pohon na dřevoplyn, pravděpodobně odlišného typu


Přikládám ještě pár natípaních Škodovek a Opel Blitz se stejným generátorem dřevoplynu jako by měl mít "ETA vehikl" :idea:
Skoda kveten 45_01.jpg
fotky Škody 256 pravděpodobně z doby pražského povstání 1945
zajímavá je absence pohonu na dřevoplyn, barva šedá nebo německá evropská žlutá/písková
- původní uživatel možná některá ze státních/vojenských/polovojenských složek (Reichspost, Polizei, Reichswehr a pod.)
Skoda kveten 45_02.jpg
fotky Škody 256 pravděpodobně z doby pražského povstání 1945
zajímavá je absence pohonu na dřevoplyn, barva šedá nebo německá evropská žlutá/písková
- původní uživatel možná některá ze státních/vojenských/polovojenských složek (Reichspost, Polizei, Reichswehr a pod.)


Taky se připomínám. Pokud někdo z vás ví cokoli bližšího o generátoru plynu na tom Opelu, prosím podělte se o informace.
Skoda generator.jpg
nahoře Škoda 254/256? asi poválečná, níže koláž se zaměřením na generátor IMBERT Type JPZ


Pokud vás zaujalo mé skromné bádání na velmi amatérské úrovni, :-D podělte se prosím o vaše názory.

Pro dnešek je to zatím vše.

Vše dobré do nového roku všem.

Děkuji

Mirek

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 05 led 2018, 20:01
od Pavel Klouček
Tak tuhle určovačku z odkazu si už vůbec nepamatuju, ale máš pravdu, hned ten první povstalec z Walter - Košíře vypadá na to správné auto. A je vidět i škodovácký znak na kapotě.

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 05 led 2018, 20:30
od Mirek_Z
Pavel Klouček píše:Tak tuhle určovačku z odkazu si už vůbec nepamatuju, ...

Ono to taky bude bratru skoro 10 let. :lol:

Škodovka to opravdu bude s téměř 100% jistotou. Jen určit ten správný typ. Nejhorší je že není vidět ani kus boudy, natož předek vozu s maskou. To by byla pak pohodička. 8-)
Otázkou je jestli a jak moc byla originální fotka "ETA Škodovky" upravená/oříznutá před prezentací v AFV I. Třeba v originálu je toho vidět víc. I pár mm navíc by prospělo.
Pro mě osobně je to vůz vyrobený ke konci války, tedy bouda bude z 256, a maska chladiče asi poslední válečné a poválečné výroby - žebrování kolmé zhora dolu, beze znaku a nápisu "Škoda".
Taky na předku vozu nebudou žádné části pohonu na dřevoplyn. Ten který má "ETA Škodovka", je kompaktní a vše je uloženo mezi kabinou a korbou, včetně bedny na dřevo. K motoru pak vede jen potrubí, asi pod kabinou na úrovni šasi. Barva je taky jeden otazník. Bouda buď "lahvově zelená", nebo nějaký odstín šedé? Korba přírodní dřevo? Barva šasi? Nevím, nevím. Chtělo by to odborníka na Škodovky.

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 05 led 2018, 21:09
od Ondra Kulhavý
Jeden střípek- výrobce generátoru na dřevoplyn- firma Imbert. Nález u nás na pozemku v rybníčku. Nevím jestli dělali i tento "radiátor" ale dekly vypadají podobně.

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 05 led 2018, 23:17
od Mirek_Z
Ondra Kulhavý píše:Jeden střípek- výrobce generátoru na dřevoplyn- firma Imbert. Nález u nás na pozemku v rybníčku. Nevím jestli dělali i tento "radiátor" ale dekly vypadají podobně.

Děkuji za snahu, každý střípek se počítá. :)

Nakoplo mě to asi správným směrem.
3/4 hodiny věnované panu gůglovi, a mám ho. :P

Generátor dřevoplynu je skutečně od výrobce IMBERT, konkrétně typ JPZ. Našel jsem i náhled na manuál.
Níže co jsem típnul z ebay a flickru.
Imbert JPZ manual_01.jpg
Imbert JPZ manual_02.jpg
Imbert JPZ manual_03.jpg
Imbert typ JPZ stitek Opel Blitz.jpg

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 06 led 2018, 14:03
od Ondřej Wehle
mno škoda že tu Škodovku nedělá nikdo v 35 ,jestli jo tak mě opravte :-D

jinak bádání super [-o< [-o<

Re:

PříspěvekNapsal: 06 led 2018, 14:22
od Mirek_Z
Děkuju, uznání potěší.
A to že pomůžu nerozhodnutým modelářům potěší jěště víc. ;-)

V měřítku 1/35 a 1/72 vím jen o modelech od WESPE viz: https://www.wespemodels.com/military_models/military_models_scale_1_35/scale_1_35_skoda/skoda_diesel_254b3t_wes_35020
Neobejde se to bez rozsáhlých úprav, ale to by nebyla ta správná legrace. :D
Já mám resinovou kopii v 1/72 a použiju z ní upravenou boudu a možná šasi. Kola budou od T&T pro Steyr 1500 s lehkou úpravou středů nábojů. Korba, generátor a spousta dalších detailů bude z destiček a profilů.
IMG_6814.JPG
Model má představovat Škodu Diesel 254B(správně má být "D") 3t???(2,5t)
Při velké dávce(opravdu maxi velké) odhodlání by se 256B/G z toho dala postavit. Ale, blatníky, celá bouda, kapota motoru, kola, maska, a další...prostě sebevražda :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: "ETA" Drilling 1945 - identifikace nákladního vozu

PříspěvekNapsal: 07 led 2018, 11:32
od David Šolc
Velice zajímavá analýza !!! =D>