Stránka 1 z 10

technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 19:41
od rolls
neviem ci sa to tu uz preberalo alebo nie, vyhladavanie mi moc nepomohlo. jednoducha otazka, ako tmelite a co pouzivate na nanasanie tmelu. jedna sa mi o to, ze mam tmel od Revellu a snazim sa to nanasat pomocou drotika ale moc to nejde. mate na to nejake spachtlicky alebo pouzivate nieco spesl? popripade aky tmel pouzivate, ten moj sa mi zda ze tvrdne dost pomali 8-) este otazocka ako to nasledne brusite. dakujem uz vopred za rady [-o<

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 19:48
od "RADEK"
Já nanáším tmel buďto prstem a nebo špičkou párátka. Tmel používám od Tamiye. Následně až to zatvrdne tak to brousím pod vodou šmirglem 2000.

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 19:57
od rolls
ups...tak to potom ja pouzivam moc velku zrnitost sakra #-o

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 20:07
od marty.modelar
Používám zásadně miliput a na menší věci surfacer 500, nanášim různě, prstem, špachtlí... to je celkem fuk, prostě něčim přiměřenym. Schnout nechávam minimálně 24 hodin. Brousim šmirglem 800 pod vodou.

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 15 dub 2008, 20:35
od Hansi
Drát ani prst nie sú na nanášanie tmelu práve najvhodnejšie ...
Na nanášanie tmelu používam ploché špáratka - na jednej strane je ploché a na druhej strane ho mám klinovite zrezané a zabrúsené (pred prvým použitím ho z oboch strán vyhladím obrúsením na brúsnom papiery), resp. na niektoré veci používam aj zubárske špachtle.
Tmely používam Tamiya Putty Basic, Tamiya Putty White, Tamiya Polyester Putty a Tamiya Epoxy Putty Quick Type.
Tmel brúsim pod vodou brúsnym papierom zrnitosti 800, na jemné dobrúsenie povrchu používam papiere zrnitosti 1200. Väčšie zrnitosti papera ako 1200 majú zmysel iba pri brúsení a leštení farby, brúsení dekálov, resp. pri príprave plastu pod kovový povrch.
Ešte jedna rada - s tmelom zaobchádzaj tak, ako keby to bola veľká vzácnosť. Nanášaj ho v tenkých vrstvách (to platí iba pre rozpúšťadlové tmely) a iba tam, kde je ho treba. Nezabudni, že zbytočne nanesený tmel musíš potom aj brúsiť (čím si môžeš poškodiť povrchové detaily).

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 08:11
od PetrS
Teda já zkoušel tmelit několika pomůckama a stoprocentně se mi osvědčil Tamiya Putty ten šedé barvy (zřejmě základní). Nanáším kulatým párátkem se špičkou. Malá množství jím i vyhlazuji a leštím. Větší místa brousím šmirglem 800 a dolešťuju 1200 nebo 2000. Je pravda, že se propadá a proto velké schody a přechody tmelím raději nadvakrát. Přesto si troufám říct, že jde o velice dobrý tmel a když ho místo broušení seříznu skalpelem, řež je hladký a čistý.

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 08:22
od pepikos
Ja som pôvodne používal revell, ale na Tamiya tmel (základný) sa ani nechytá, s revellom som mal väčšinou problém, že po zaschnutí sa o dosť zmenšil a tak som musel tmelit 3-4 rázy po sebe. A okrem toho častokrát sa mi stalo, že sa mi jednoducho stred v tmelenej časti vydrobil vo forme malých omrviniek. Tamiya je tvrdá, odolná, rýchlo tvrdne, dá sa dobre tvarovať. Nanášam ho vyradenými mikrochirurgickými skalpelmi, ktoré sa používajú v oftalmológii, aj ked sú už vyradené pre tuposť, stále sú brutálne ostré. Veľa šťastia.

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 08:57
od Milan Holzapfel

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 14:10
od Martin Glogar
Hlavně, proč brousíte 800 a víc pod vodou? to na tom necháte ruce...jak když už je nějaká vrstva sakra na tmelení, tak nahrubo jehlovým pilníkem, a pak jdu 400, 1200 a nakonec, pokud je třeba 2500, a vyleštím to takhle do vysokého lesku...většinou těch 2500 ani není potřeba, přece jenom, surf...a co jsem tu četl, někteří modeláři mají v arzenálu i 120, 240 smirk :D
Dělat to jen 800 a pod vodou, tak to trvá tak 4x dýl...

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 14:13
od marty.modelar
Martin Glogar píše:Hlavně, proč brousíte 800 a víc pod vodou? to na tom necháte ruce...jak když už je nějaká vrstva sakra na tmelení, tak nahrubo jehlovým pilníkem, a pak jdu 400, 1200 a nakonec, pokud je třeba 2500, a vyleštím to takhle do vysokého lesku...většinou těch 2500 ani není potřeba, přece jenom, surf...a co jsem tu četl, někteří modeláři mají v arzenálu i 120, 240 smirk :D
Dělat to jen 800 a pod vodou, tak to trvá tak 4x dýl...


Pokud děláš s miliputem, tak 800 je akorát, páč miliput po nanesení uhladíš a necháš jen malej přebytek. Zlehka obrousíš a surf to jistí 8)

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 16 dub 2008, 14:43
od Martin Glogar
marty.modelar píše:Pokud děláš s miliputem, tak 800 je akorát, páč miliput po nanesení uhladíš a necháš jen malej přebytek. Zlehka obrousíš a surf to jistí 8)


Jo tak to jóóó, já tmelim vteřiňákem a nakydám tam toho víc v několika vrstvách, páč se to propadá, a ta k musim razantněji :D na surf 500 ten 400 smirek 8)

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 17 dub 2008, 19:33
od rolls
no takze do buducna si budem musiet zaobstarat ten tmel od tamiye a pouzivat jemnejsi papier. zatial to hadam nejako dokoncim s tmelom od revellu :?

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 18 dub 2008, 06:55
od Tango
Jestli jemnější šmirgl nevím. Osobně na běžné tmelení používám Tamiya Putty a nahrubo brousím šmirglem 220, následně 500 a 1000, všechno nasucho. Jemnější šmirgly a broušení pod vodou používám jenom při finálním broušení a leštění před nástřikem barvy.
Případně tmelím surfacerem nebo vteřiňákem a šmirgly používám stejné (jen u surfaceru vynechám 220).

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 18 dub 2008, 08:28
od Milan Holzapfel
Broušení "pod vodou" má ten smysl, že se odbrušovaný materiál odplavuje a smirek po něm neklouže jako za sucha. Nezalepuje se tolik zrno brusného papíru a papír má vyšší životnost. Nehrozí takové nebezpečí vzniku rýh ze zalepeného zrna a práce jde tak nějak lépe od ruky.
Na opravdu hrubé práce používám smirek 320, 360, ale nejběžněji používám od 400 po 3000 a úplně s tím vystačím.

Re: technika tmelenia

PříspěvekNapsal: 18 dub 2008, 08:42
od Martin Glogar
Milan Holzapfel píše:Broušení "pod vodou" má ten smysl, že se odbrušovaný materiál odplavuje a smirek po něm neklouže jako za sucha. Nezalepuje se tolik zrno brusného papíru a papír má vyšší životnost. Nehrozí takové nebezpečí vzniku rýh ze zalepeného zrna a práce jde tak nějak lépe od ruky.
Na opravdu hrubé práce používám smirek 320, 360, ale nejběžněji používám od 400 po 3000 a úplně s tím vystačím.


Vidíš, já právě myslel, že broušením pod vodou se mi z toho udělá taková kašička, která mi ten smirek zalije, a jde to mnohem pomajeli...šetrněji, ale pomaleji...ale nehádám se, jen jsem si to takhle myslel :)

Jinak rozpouštědlové tmely jako Tamiya basic type teda nemám vůbec rád a nepoužívám, propadají se, a to klidně i po dlouhé době, a nejsou pevné, při broušení šupinkovatí, při obnově rytí se to drolí...hnus :agrh: