Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Dehtovaná lana

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Dehtovaná lana

Příspěvekod Kpt.KL » 24 bře 2010, 15:26

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Fregata Hermione - úpony a upínací kladky
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/02/11/17/24/hermione-1194121_960_720.jpg

herm-mys-mouse_.jpg

Takeláž fregaty Hermione - na fotografii lze vidět různé odstíny dehtovaných lan
http://www.cargos-paquebots.net/Evenements_maritimes/Hermione_Mats-2012-2013/24-10-2012/Greement-496.jpg


V dostupných zdrojích se obvykle neuvádí, že v češtině používaný výraz dehet pro konzervaci lan má dva významy - anglicky tar a pitch tar. První v námořnické praxi znamená lano napuštěné řídkou smolou/dehtem a má středně žlutohnědou až hnědou barvu, která časem působením slunce a vody trochu zesvětlá a získává mírně našedlý vzhled. Dle dobových záznamů se tímto řídkým dehtem napouštěla prakticky všechna lan, tj. i pro pohyblivé lanoví. To, že pohyblivé lanoví bylo v přírodní barvě nenakonzervovaného konopí je jeden z často tradovaných mýtů. Konopné či jiné přírodní lano na moři po nasáknutí vodou tvrdne a poměrně rychle podléhá zkáze, v řádu 8-12 měsíců, podle oblasti plavby a intenzity používání. U válečných lodí 17. stol., které se vystrojovaly pro letní kampaně, mohla lana vydržet samozřejmě déle, 2-3 sezóny. Lana určená pro pohyblivé lanoví se napouštěla dehtem jen jednou v tzv. dehtárně (angl. tarring house).

Dehtovaná lana:
http://1.bp.blogspot.com/_reQrNGIqN_8/SSQx_zEnCFI/AAAAAAAAAIg/9AU3HaJMiqU/s1600-h/wrapping+marline.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_reQrNGIqN_8/SSQ1X4CwTKI/AAAAAAAAAIw/w8ld9PgyzL8/s1600-h/marline+wrapped.jpg
http://www.cbknot.com/TarredSisalTreeRope.htm
http://www.alibaba.com/member/ph104941122.html/viewimg/photo/104686772/Tarred_Marline.jpg.html
http://www.tarsmell.com/marline.html

starší, opotřebované lano:
http://www.sxc.hu/pic/m/j/ja/jazza/1059905_ropes.jpg
http://www.flickr.com/photos/maryjames/388929488/sizes/l/in/set-72157594531546954/
http://www.flickr.com/photos/kirrilyrobert/525883725/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/dadegroot/197090351/
http://www.flickr.com/photos/dadegroot/198730984/



Druhý způsob je známá konzervace hustým černým dehtem, kterým se natíralo pevné lanoví (a zalévaly spáry mezi fošnamy palub nebo obšívky). Čerstvý nátěr má černohnědou až černou lesklou barvu, působením slunce a mořské vodny získává našedlý a stává se matný.
čerstvý nátěr:

Stav nátěru po čase:
http://www.flickr.com/photos/clearlyambiguous/2085821239/sizes/l/in/set-72157603424443306/
http://www.flickr.com/photos/clearlyambiguous/2085819901/sizes/l/


Dehtovaná lana dle starých zvyklostí používá několik současných replik, následující obrázky ukazují stav skutečného lanoví :

Duyfken, replika holandské lodi z počátku 17. stol.
http://www.moyne.vic.gov.au/page/Images/DuyfkenSm.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.flickr.com/photos/kathytynan/194744680/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/nofixedaddress/506768988/
http://www.flickr.com/photos/kirrilyrobert/525794288/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/shebalso/195273719/
http://www.flickr.com/photos/shebalso/198370451/
http://www.flickr.com/photos/kirrilyrobert/525883725/sizes/o/in/set-72157600298495205/
Prakticky vůbec není známo, že námořníci stáčeli volné konce některých lan do kádí nebo železných košů:
http://www.flickr.com/photos/helenpalsson/196007204/

Gotheborg, švédská replika východoindické lodi z poloviny 18. stol.:
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria2/cubierta1/Epsn0032.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria2/cubierta1/EPSN0064.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria2/EPSN0016.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria2/Epsn0070.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria2/EPSN0028.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/gotheborg/images/galeria4/EPSN0039.jpg
http://www.flickr.com/photos/helenscrimgeour/sets/72057594071358122/with/105713418/
http://www.flickr.com/photos/7929544@N03/509631262/

Bark Endeavour, replika Cookovy lodi z druhé pol. 18. stol::
http://www.theageofsail.com/images/seizings.jpg
http://www.theageofsail.com/images/hearts.jpg
http://www.flickr.com/photos/lightcliff/3767497254/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/lightcliff/3763632674/sizes/l/
http://community.webshots.com/photo/fullsize/1200843307055373913IfZwTX
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/HM_Bark_Endeavour_%28replica%29_04.JPG


Běžně rozšířeným nešvarem na modelech jsou bílá či téměř bílá upínací lana úpon, patrně inspirovaná syntetickými lany na dnešní HMS Victory. Ve skutečnosti byla dehtovaná, jak je dobře vidět na mnoha fotografiích a obrazech:

USS Constitution
http://www.wreckhunter.net/images/constitution-0989.jpg
http://www.flickr.com/photos/andreaschwartz/2082838986/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/akathryna/2832565538/

USS Constellation
http://www.flickr.com/photos/cag2012/1055467777/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/stevenmaciejewski/2610135747/

Charles W. Morgan
http://www.flickr.com/photos/kevl/2502223591/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/kevl/2503061938/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/historyanorak/2488409925/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/trillich/2559133139/sizes/l/

HMS Trincomalee
http://www.hms-trincomalee.co.uk/virtual/detail/det2.htm
http://www.flickr.com/photos/8574813@N03/3794148297/sizes/l/

Kalmar Nyckels, replika švédské lodi ze 17. stol.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.flickr.com/photos/trueth/1503535446/
http://www.flickr.com/photos/nflravens/2766432502/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/zizzy/139467249/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/zizzy/139467170/sizes/l/in/set-72057594121563362/

Sultana, replika škuneru z 18. stol.
http://ship25bsa.org/images/030425_SULTANA/Images/DCP_2165.JPG
http://www.flickr.com/photos/nflravens/2825976455/sizes/l/in/set-72157607017353057/

USS Niagara, replika brigy z počátku 19. stol.
http://angelica14709.com/v-web/gallery/album21/US_Brig_Niagara005

Friendship, replika obchodní lodi z přelomu 18. a 19. stol.
http://www.flickr.com/photos/90369723@N00/3977623944/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/selkie30/58815093/sizes/l/

Filmová HMS Surprise
http://www.flickr.com/photos/ajs-pics/2569043339/
http://www.flickr.com/photos/solodog/2367502837/

Filmová HMAV Bounty
http://www.flickr.com/photos/25643444@N08/3941658266/sizes/l/in/set-72157622721547552/


nebo model americké šalupy z téhož období:
http://www.modelboatyard.com/avs.html

Kvalitně mají dehtovaná lana provedena na modelech Francouzi, např.:
http://pagesperso-orange.fr/gerard.delacroix/74/74-5.htm
Naposledy upravil Kpt.KL dne 23 zář 2016, 21:55, celkově upraveno 2
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dehtovaná lana

Příspěvekod Kpt.KL » 31 kvě 2011, 11:34

duyf-repl_.jpg

http://www.zuiderzeehoorn.nl/content/27093/news/clnt/3525534_1_org.jpg

Nejlepších rekonstrukcí lodí 17. stol. je Duyfken (Holubice). Rekonstrukce byla postavena podle dostupných dobových dokumentů a archeologických nálezů. Na Duyfken jsou konopná dehtovaná lana, která se kdysi používala nejen na pevné, ale také na pohyblivé lanoví. Na uvedených fotkách je dobře vidět rozdíl mezi dehtovaným lanem a lanem v barvě přírodního konopí:

http://www.duyfken.com/images/Duyfken%20home%20page%20images/slide_little-creatures-berth-cropped.jpg

http://www.duyfken.com/images/Duyfken%20home%20page%20images/slide_P7100053.jpg

http://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/content.communitynews.com.au/2016/09/05132007/d459079z-Read-Only1.jpg

https://i.ytimg.com/vi/jiJTenHULQo/maxresdefault.jpg


duyf-bok_.jpg

http://sixboats.co.nz/wp-my_images/tasman/armories/cannon.jpg
Naposledy upravil Kpt.KL dne 23 zář 2016, 21:44, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Dehtovaná lana

Příspěvekod Kpt.KL » 09 kvě 2013, 19:45

Na těchto fotografiích je výborně vidět rozdíl mezi přírodním, neošetřeným konopným lanem a lanem dehtovaným. V povrchní neodborné literatuře je prakticky vždy uvedeno, že dehtované lano = černé.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.swedishrope.se/index.php/produkter/slaget-tagvirke/hampa/?lang=en

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.swedishrope.se/index.php/produkter/slaget-tagvirke/tjarad-hampa/?lang=en

Na lodích byla dehtována prakticky všechna lana, výjimkou byla např. ovládací lana kormidla. Lana pohyblivého lanoví byla napuštěna dehtem na břehu a po instalaci se obvykle již neošetřovala. Postupem času vlivem vlhkosti a slunce zesvětlala do šedohnědého - šedobéžového odstínu. U pevného lanoví se impregnace dehtem (smolou) obnovovala nátěrem po několika měsících. Tento dehet byl obvykle převařen a měl černohnědou barvu - lana pevného lanoví tak postupně tmavla. Někdy začátkem 19. stol. se do dehtu přidávaly saze a jeho barva byla sametově černá.

Praktické použití nových dehtovaných lan je kromě výše uvedených odkazů vidět na replice Hermione:
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=183&t=66837#p1405361
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 3 • Stránka 1 z 1

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY