simpet píše:...plaňkování na přídi nemůže končit v otěrové liště.Petr
Zdravím,
dovolím si oponovat.
Nejprve upřesnění - tomuto podélnému zesílení se neříká "otěrová lišta", to je laický cajthamlovský výraz, ale
bočnice (angl. wale). Český výraz není zrovna nejlepší, ale takto se používá v odborných kruzích.
Techniku plaňkování, kdy plaňky obšívky končily proti bočnici (wale) pod úhlem, používali Holanďané, přinejmenším od 16. století. Tento způsob zakončení planěk se používal především na tupou/oblou příď, ale nejen tam. Stejný způsob se někdy používal i v jiných zemích na kontinentu, zejména tam, kde měli vliv holandští loďaři, např. ve Švédsku, a to až do 19. stol. Je o tom řada důkazů: vraky, dobové modely, dobové kresby a plány.
Zde malá ukázka, narychlo nalezená na webu:
replika holandské východoindické lodi Batavia z r. 1628
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0500.jpgWilliam Rex - holandská válečná loď, dobový model z roku 1698, Rijksmuseum
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-MC-651/catalogue-entryhttps://i.imgur.com/LiJaE93.jpgdobový tisk z r. 1700 o holandském způsobu stavby lodí (z obrazové sbírky holandského ministerstva obrany):
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/memorix/ea7ad051-4d40-14f5-e066-853df8f8e958dobový model holandské lodi Zevene Proven z roku 1723
https://buccaneersreef.com/wp-content/uploads/2017/09/zeven1723-2.jpgplán významného anglo-švédského lodního stavitele F. Chapmana z r. 1768
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]http://i.imgur.com/uFacWuR.jpgdobový model švédské galéry F. Chapmana z druhé poloviny 18. stol.
https://digitaltmuseum.se/021176541640/ ... ia?slide=0vrak holandské obchodní lodi VROUV MARIA 18. stol.
http://www.digitalmeetsculture.net/wp-c ... -maria.pnghttp://www.digitalmeetsculture.net/arti ... ouw-maria/http://www.digitalmeetsculture.net/arti ... imulation/loděniční model (tzv. půlmodel) holandské 32-dělové fregaty třídy Pallas 1781
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-MC-313/catalogue-entrypodobných půlmodelů je na webu muzea více:
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-MC-293/catalogue-entryhttps://www.rijksmuseum.nl/en/search?q=frigate&ii=2&p=5dobová kresba z r. 1799 - holandský dok
loď holandské Východoindické společnosti - dobový model cca 1800-1830, Rijksmuseum
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/NG-MC-658/catalogus-entryreplika anglické lodi Endeavour 1764
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Endeavour/gIMGP3586.jpgV Holandsku a dalších evropských zemích (na kontinentu) se používaly obě metody, tj. plaňky zakončené na přídi proti bočnici (wale), a druhá metoda paralelního průběhu zúžených planěk s bočnicí, kterou používali Angličané - zakončení planěk bylo trojího druhu: zužování, hákování (drop plank) nebo vkládání (stealer). Jak známo, angličtí loďaři pracovali od 16. století v řadě evropských zemích: Španělsku (od počátku 17. stol.), Dánsku (např. James Robbins, který postavil mj. Sophii Amalii v r. 1650), Švédsku (od roku 1659 - Francis Sheldon a později jeho potomci, dále Robert Turner, Thomas Day, Frederick Chapman), v 18. stol. také v Holandsku. Na kontinentu se tak používaly obě metody zakončení planěk obšívky na přídi. V Anglii se při stavbě válečných lodí používala zásadně jen druhá metoda, na obchodních lodích obě, zejména na lodích s plnou přídí (buff bow).
O těchto a mnoha dalších věcech se v knihách pro začínající a nenáročné modeláře nedočtete (Cajthaml, Mondfeld, Curti apod.), včetně informace, že výplň přídě (konstrukce pod obšívkou) se v různých dobách a zemích dělala několika způsoby.
to Ondráš:
Zakončení planěk obšívky na přídi Vašeho modelu holandské lodi v podstatě odpovídá kontinentálnímu způsobu, který v té době používali Holanďané a Španělé, a také v dalších zemích, kde pracovali holandští loďaři.