Mezi nejpozoruhodnější německé letecké konstrukce druhé světové války patřily asymetrické letouny Dr.Vogta z továrny Blohm und Voss. Během války se dočkal realizace jen jediný - BV-141, mnoho dalších projektů zůstalo jen na papíře. Po válce získali tyto materiály Britové, kteří se neúspěšně snažili některé projekty uvést do života.
V červnu 1946 se příslušníci leteckého a pozemního personálu LP24 přeškolovali ve Velké Británii na letouny Mosquito, později přijaté do výzbroje čs. letectva. Během večerních relaxačních pobytů v místním pubu se technický důstojník LP24 npor. Josef Sádlo seznámil s mladým leteckým konstruktérem Randalphem O´Hylem, který mu vyprávěl o své práci právě na ukořistěných projektech asymetrických letounů BV. Povídání s přibývajícím počtem panáků přerostlo ve vzájemné špičkování, když npor. Sádlo začal zpochybňovat kvalifikaci britských leteckých konstruktérů (kteří dle něj nedokážou ani okopírovat německý projekt). O´Hyle vehementně odporoval, že "this fritz bloody shit" by do vzduchu nedostal ani sebegeniálnější konstruktér. Ráno po vystřízlivění byl npor. Sádlo překvapen několika objemnými krabicemi, kterými byl zavalen vchod jeho ubikace. Teprve velká cedule "NOW SHOW WHAT CZECHS DO, YOU FOOL!!!" mu připomněla včerejší večer. Tušení ho nezklamalo - krabice obsahovaly dokumentaci projektu BV.194, kterou O´Hyle zachránil před skartací po ukončení britských prací na projektu.
Dokumentace byla předána do pražské továrny Avia, kde dostal projekt na starost Hubert Vielinger. Tento konstruktér německého původu měl za sebou válečnou praxi v několika leteckých konstrukčních kancelářích (mimo jiné se účastnil i prací na již zmíněném BV-141.) To bylo také důvodem, proč byl ušetřen poválečného odsunu výměnou za to, že své zkušenosti využije při znovuvybudování poválečné letecké konstrukce v továrně Avia.
Práce na projektu, který samozřejmě neměl tu nejvyšší prioritu, šly poměrně pomalu. Vzhledem k tomu, že na našem území se nedochovaly motory BMW 801, se kterými původně projekt počítal, byl pro pohon zvolen sovětský motor AŠ-82 z Lavočkinu La-7. Rovněž hlavňovou výzbroj tvořily místo původně uvažovaných německých kanónů sovětské ŠVAKy. Nakonec bylo Vielingerovo úsilí korunováno úspěchem, když se dopoledne 1.4.1947 z kbelského letiště vznesl snad nejbizarnější letoun, který se kdy objevil na našem nebi - Avia B-38, neoficiálně nazývaný "Vosa".
Po zalétání byl prototyp předán k vojskovým zkouškám k "Ostravskému" LP30. Zde byl používán jako velitelský letoun a často budil pozornost diváků na leteckých dnech v čele formace šturmoviků B-31. Tyto zajisté velmi působivé ukázky byly pro pilota Vosy velmi náročné, neboť musel stroj pilotovat prakticky na minimální rychlosti, aby mu pomalé šturmoviky vůbec stačily. Pro bojovou službu byl však letoun shledán příliš komplikovaným v obsluze a údržbě, a proto byla plánovaná sériová výroba zamítnuta. Prototyp pak dosloužil v LVÚ jako vlečný letoun při zkouškách nákladních kluzáků a trofejních němckých kluzákových pum. Po únoru 1948 byl letoun sešrotován.
Rekonstrukce zbarvení letounu Avia B-38:
Během své krátké kariéry prošel letoun několika podobami.
1) Prototyp při záletu byl zbarven standardně - horní plochy zelenou Smalt Avion 2036 Khaki MNO, spodní světlemodrou Avion 2036.65. Výsostné znaky ve standardních pozicích, bíle lemované. Prototypové označení V-13 v barvě černé na trupu za křídlem. Zleva pod kabinou kresba útočící vosy.
2) Během působení u LP30 nesl letoun zprava pod kabinou a zleva na krytu motoru AŠ-82 znak města Ostravy a červené zbarvení motorového krytu (reminiscence na válečný marking význačných sovětských es). Označení HU-7 (velitelský roj LP30) v barvě bílé na trupu za křídlem a v barvě černé zespoda na křídle mezi podvozkovými šachtami a výsostným znakem.
3) Poslední, nejpestřejší marking nesl letoun během služby v LVÚ. Předchozí marking byl zachován, navíc přibyly na konce křídel výrazné žluté pruhy ve tvaru písmene V (sloužily k přesnějšímu vyhodnocení polohy na filmovém záznamu zkoušek). Označení V-23 v barvě bílé na trupu za křídlem a v barvě černé zespoda na křídle mezi podvozkovými šachtami a výsostným znakem.
Build what YOU want, the way YOU want to, and above all - have fun!
ХУ А Ю ТУ ФАКИН ЛЕКЧА МИ ???
ХУ А Ю ТУ ФАКИН ЛЕКЧА МИ ???