Avia B-534R "Racek"
(zpracováno na základě bádání letecko-historické sekce KPM "Apolo" Kopřivnice, podsekce "what-if")
Při předvádění v Jugoslávii v červenci 1934 se druhý prototyp Avie B-534 střetl v porovnávací soutěži s polským PZL P-24. Přestože měření sil vyznělo pro náš letoun, koncepce hornoplošníku šéfkonstruktéra Avie ing. Novotného zaujala. Dalším popudem pak byl v téže době zalétaný prototyp konkurenčního Aera A-102.
Koncem roku 1934 byly v Avii zahájeny vývojové práce na letounu hornoplošné koncepce s "polským křídlem" ("płat Puławskiego"). Stroj vycházel z předchozí Avie B-534, ze které převzal kompletní trup i podvozek. Pouze původní dvě křídla byla nahrazena jedním lomeným, vycházejícím bez baldachýnu přímo z trupu před kabinou. Prototyp stroje, pracovně označeného B-534R ("Racek" - tak byl letoun nazýván pracovníky továrny), vzlétl pilotován šéfpilotem Avie Václavem Kočím 1.4.1936.
V porovnávacích zkouškách ve VTLÚ byl zaznamenán mírný nárůst maximální rychlosti a stoupavosti oproti standardní B-534 čtvrté výrobní série. Nebyl však tak markantní, aby vyvážil nedostatky nového letounu, kterým byla hlavně vsšší přistávací rychlost. Ta, spolu se špatným výhledem z pilotní kabiny, byla dne 22.10.1936 příčinou havárie, při které byl uražen podvozek a poškozen konec pravého křídla. Po havárii liž letoun opravován nebyl.
Podle vzpomínek pana Kolbaby, nočního hlídače v továrně Avia, prý byly zbytky stroje 1.1.1937 v časných ranních hodinách tajně odvezen skupinou snědých mužů, hovořících špatně česky se silným přízvukem. Tato (neověřená) informace přivedla renomovaného rakouského leteckého historika leutnanta Eichenbauma z Brünn k hypotéze, že B-534R byla tajně vyvezena do Španělska, kde se na prý straně republikánů účastnila bojů o Tequillas. Jelikož však tento fakt žádné španělské prameny nepotvrzují, pak při vší úctě k bádání leutnanta Eichenbauma zastává letecko-historická sekce KPM "Apolo" Kopřivnice, podsekce "what-if" názor, že je to blbost ("himmellhoch Dummheit").
Fotografie ani nákres letounu se nedochoval.
Rekonstrukce podoby prototypu Avia B-534R "Racek", zpracovaná na základě vzpomínek pamětníků (pana Kolbaby).
Celý letoun byl nastříkán hliníkovým bronzem, vrtulový kužel červený. Výsostné znaky standardnách rozměrů v předpisových pozicích. Označené VTLÚ (s83) v modré barvě na trupu za kabinou. Na kýlovce znak továrny Avia.
Build what YOU want, the way YOU want to, and above all - have fun!
ХУ А Ю ТУ ФАКИН ЛЕКЧА МИ ???
ХУ А Ю ТУ ФАКИН ЛЕКЧА МИ ???