Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if... ‹ Galerie What if
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia B-35, rok 1940 (KP 1/72)

Galerie Vašich modelů
Odeslat odpověď
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Avia B-35, rok 1940 (KP 1/72)

Příspěvekod ujík » 14 dub 2008, 18:50

Jen sem ty fotky malinko upravil, článeček dodám později 8) a pokusím se o lepší fotky :oops:
Přílohy
B-35 1.JPG
B-35 2.JPG
B-35 3.JPG
B-35 4.JPG
B-35 5.JPG
B-35 6.JPG
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B-35, rok 1940 (KP 1/72)

Příspěvekod Raptor » 28 čer 2008, 18:09

Historie letounu:

Letoun B-35.69 byl vyroben a zalétán 25.9.1938 v továrně Avia.Zástupci MNO byl oficiálně převzat 28.9.1938 načež byl předán ke 101.letce Leteckého pluku Praha na letišti Klecany kde byl s označením F3 přidělen škpt.Romanu Fatkovi.

Do bojových operací je nasazen počínaje 4.10.1938 kdy je Praha poprvé napadena letouny Dornier Do-17E německé bombardovací eskadry KG 2 jejímž cílem bylo bombardovat letiště Ruzyně.Škpt Fatka na B-35.69 létá u 101.letky až do 30.10.1938 (za tuto dobu škpt.Fatka zaznamenává šest sestřelů - 2x Do-17M, 1x He-111E, 1x SM-79 a 2x Bf-109D) kdy jsou B-35 u Leteckého pluku Praha urychleně nahrazeny výkonnějšími letouny Av-135, které na výrobních linkách nahradily letouny B-35 od 18.10.1938.

Letoun byl spolu se zbytkem letounů B-35 od 101.letky předán 36.letce 2.leteckého pluku toho času dislokované na letišti na letišti Německý Brod.Zde letoun obdržel označení G9 a byl přidělen jako osobní letoun kpt.Milanu Kostkovi.Ten na něm dosáhnul 4 sestřely přičemž letoun byl zničen 5.11.1938 když byl škpt.Kostka při návratu z bojového letu do prostoru Vlašim napaden rojem francouzských stíhacích letounů Morane-Saulnier MS.406 a sestřelen v prostoru Dolních Kralovic

Kamufláž letounu:

Letoun byl opatřen tříbarevnou kamufláží složenou ze skvrn hnědé, okrové a zelené barvy se světle šedými spodními plochami.

V době služby u 101.letky letoun nesl na obou stranách trupu plukovní znak Leteckého pluku Praha sestávající se z modrého lva na bílém, modře lemovaném obdélníku.Označení letounu F3 bylo provedenou pomocí bílých písmen a číslic v prostoru mezi znakem a vodorovnou ocasní plochou.Výsostné znaky byly standardního kruhového provedení s modrým lemem a umístěny na horní a spodní straně křídla a svislé ocasní ploše.Na svislé ocasní ploše byl rovněž znak továrny Avia.

Po převelení letounu k 36.letce 2.leteckého pluku byl plukovní znak Leteckého pluku Praha nahrazen plukovním znakem 2.leteckého pluku jímž byla modrá šachovnicovaná moravská orlice v bílém modře lemovaném poli.Rovněž bylo zatřeno původní označení F3 a nahrazeno označením G9 provedeným bílou barvou.

Osobní označení škpt.Romana Fatky bylo umístěno na obou stranách motorového krytu.Na levé straně to bylo pikové eso, na pravé straně to byly piková čtyřka a piková sedma.Tyto symboly byly na letoun namalovány v noci 30.9.1938 bez vědomí pilota mechanikem rtm.Danielem Veselým jako poněkud ironický symbol předchozí karetní partie, kterou škpt.Fatka s těmito kartami v ruce prohrál.I přes očekávaný pilotův výbuch hněvu však tyto symboly nebyly smazány a na letounu zůstaly.Po předání letounu k 36.letce byly původní symboly sestřelů škpt.Fatky na pravé straně trupu zamalovány odpovídajícím odstínem kamuflážní barvy.

Osobní označení kpt.Milana Kostky bylo provedeno na obě strany kabiny.Na pravou stranu kabiny přibyl nápis „Řezník“ provedený bílou barvou (tento nápis byl uveden na všech letounech kpt.Milana Kostky) doplněný o zakrvácenou řeznickou sekeru.Na pravou stranu přibyl neoficiální znak 36.letky ,černý drak v bílém trojúhelníku) a symboly osmi dosavadních sestřelů v provedení černých křížů s bílými konturami (před zničením letounů dosáhl jejich počet 12 úplných křížů za potvrzené sestřely a jednoho polovičního kříže za sestřel ve spolupráci).

Roman Fatka *8.1.1912, +13.11.1938

Roman Fatka se narodil 8.1.1912 v Českých Budějovicích.Po absolvování pilotního výcviku nastoupil jako pilot ke 43.letce 4.leteckého pluku kde létal na letounech B-534 III a IV.V srpnu 1938 byl vybrán jako zkušený pilot pro Letecký pluk Praha k jehož 101.letce byl odvelen s platností k 1.9.1938.V hodnosti štábního kapitána létal jako velitel roje přičemž v průběhu září prošel přeškolením na nové letouny B-35. 28.9.1938 oficiálně převzal svůj osobní letoun B-35.69.

Po vypuknutí konfliktu se spolu se 101.letkou účastnil hlídkování nad prostorem Prahy přičemž do prvního střetu s nepřítelem přichází 4.10.1938 kdy dvanáct bombardérů Dornier Do-17E bombardovací eskadry KG-152 v doprovodu stíhacích Bf-109D z JG-131 napadá letiště Ruzyně.Letouny 101.letky ničí dva Do-17E a jeden letoun Bf-109D přičemž samy ztrácí tři letouny B-534 a jednu B-35.Škpt.Fatka sám poškozuje jednu Bf-109D avšak letounu se podařilo uniknout.K dalšímu střetu dochází o dva dny později kdy se bombardéry z KG-152 vrací, tentokrát ve skupině s Heinkely He-111E z KG-153.Doprovod opět tvoří letouny JG-131.Cílem obou svazů je tentokrát továrna na motory Walter.Svaz se nad Kladnem střetává s letouny kompletního Leteckého pluku Praha přičemž při vlastní ztrátě osmi letounů čechoslováci sestřelují jedenáct bombardérů a šest stíhaček Luftwaffe přičemž škpt.Fatka zaznamenává sestřel He-111E nad Hostivicemi a Bf-109D u Rudné.Sám se však na letiště Klecany vrací s prostřelenou pneumatikou pravé podvozkové nohy a několika dírami od kulometu v pravém křídle avšak letoun se daří opravit ještě ten den.V následujících čtyřech dnech klidu se škpt.Fatka spolu se zbytkem pluku školí v útocích na pozemní cíle protože bylo zřejmé že díky postupující frontě bude brzy nutné nasadit letadla Leteckého pluku Praha do bitevních akcí proti postupujícím pozemním jednotkám.

Nepřátelské letouny se nad Prahu vrací až 10.10.1938 kdy je letiště Kbely napadeno svazem bombardérů SM.79 v doprovodu stíhacích letounů Fiat CR.32.Opět dochází k velké letecké bitvě v níž jsou poprvé s nepřítelem rovnocenné i letouny B-534.Jejich piloti využívají nenadálé výhody a Letecký pluk Praha toho dne sestřeluje 41 nepřátelských letounů na nichž se škpt.Fatka podílí sestřelem letouny SM.79 v prostoru Jílového u Prahy.Dalších sestřelů nedosahuje protože se chybou nechává zaskočit dvěma letouny CR.32, které jeho letoun poškozují a zraňují škpt.Fatku střepinou, kterou z kabiny letounu vytrhává jedna z kulometných střel a zraňuje tak pilotovu pravou ruku.

Po vyléčení je škpt.Fatka znovu schopen bojového létání až 21.10.1938 kdy znovu začíná létat a již 22.10.1938 se účastní přepadu mohutného náletu letouny KG-152, KG-153 a KG-154 v doprovodu stíhacích letounů z JG-131 a JG-132 přičemž všechny letouny opět napadají továrnu Walter.V letecké bitvě, která započne v prostoru Stochova ztrácí Letecký pluk Praha dvacetdva letounů při sestřelení jednatřiceti nepřátel z nichž na konto škpt.Fatky jsou dva letouny Do-17E z KG-154 sestřelené nad Hostivicemi a Jinonicemi.Protože na letiště Klecany 23.10.1938 přichází první letoun Av-135, zahajuje škpt.Fatka přeškolení na tento typ přičemž se na B-35 naposled účastní boje 28.10.1938 kdy se nad Veltrusy spolu s letouny 101.letky utkává s letouny Bf-109 z nichž jednu sestřeluje.Počínaje 1.11.1938 přechází na letouny Av-135, které jsou v počtu dvaceti kusů předány do Klecan 30.10.1938 a na nich ničí 9.11.1938 dva bombardéry SM.79 nad Černošicemi a poškozuje jeden letoun CR.32 v prostoru Mníšku pod Brdy.Poslední operační let škpt.Fatka uskuteční 13.11.1938 kdy spolu se zbytkem Leteckého pluku Praha napadá bombardovací svaz letounů KG-152 a KG-154, které s doprovodem stíhaček z JG-131 napadají továrnu Avia.Podaří se mu sestřelit bombardér He-111E a poškodit Do-17E ale následně je naposledy spatřen jak v prostoru Říčan střemhlav klesá pronásledován třemi Bf-109.Letoun i s pilotem následně dopadl v katastru obce Babice přičemž škpt.Roman Fatka při dopadu zahynul.

Škpt.Roman Fatka byl za svou činnost v průběhu bojů in memoriam vyznamenán Československým válečným křížem se dvěma ratolestmi a medailí „Hrdinný obránce vlasti“. Jeho jméno je vzpomenuto na osmnáctém panelu Památníku padlých obránců vlasti nedaleko Slavkova u Brna.

Milan Kostka *19.3.1914, +5.11.1938

Milan Kostka se narodil 19.3.1914 v Ivanovicích.Po absolvování pilotního výcviku byl převelen k 36.letce 2.leteckého pluku kde létá na stíhacích letounech Letov Š-321.V červenci 1938 předává 36.letka své letouny 48.letce 3.leteckého pluku a její piloti včetně npor.Milana Kostky se přeškolují na letouny Avia B-534.S nimi se z letiště Vyškov po zahájení bojů přesouvají 1.10.1938 na letiště v Německém Brodě odkud létají hlídkové lety nad východními Čechami.Poprvé se npor.Kostka dostává do boje 3.10.1938 kdy se letouny 36.letky utkávají s bombardéry He-111E z KG-154, které měly za úkol napadnout tovární čtvrť v Jihlavě.Protože bombardéry neměly pro značnou vzdálenost letu k dispozici doprovod, podaří se letcům 36. letky sestřelit šest nepřátelských bombardérů bez jediné ztráty přičemž npor.Kostka si připisuje jeden sestřel letounu He-111E v prostoru Horní Cerkve.

Když počínaje 8.10.1938 začíná útok jižní skupiny vojsk kombinované německou 3. armádou a italskými expedičními jednotkami, které byly shromážděny v Rakousku a jejichž osa útoku je Jihlava-Pardubice, dostávají se letouny 36.letky prakticky do nepřetržitého boje s bitevními letouny Hs-123 z LG-3, LG-4 a LG-5 přičemž stíhací opozici 36.letce tvoří stíhačky Bf-109D JG-142 a JG-234.Poprvé se s nimi utkávají již 8.10.1938 kdy napadají nepřátelské bitevníky ostřelující československé jednotky uzavřené v kotli u Slavonic.36.letka zaznamenává dva sestřely ale poté co se do oblasti dostávají Bf-109D z JG-234 ztrácí pět letounů B-534.Npor.Kostka přitom sestřeluje jeden letoun Hs-123 ve spolupráci s kpt.Chudobou poblíž Písečného.

V následujících dnech npor. Kostka (od 17.10.1938 kpt.Kostka) létá takřka nepřetržitě přičemž si 10.10.1938 připisuje sestřel Hs-123 z LG-4 nad Budíškovicemi, 13.10.1938 sestřeluje dva letouny Bf-109 JG-142 u Telče a konečně 15.10.1938 sestřeluje dva letouny Hs-123 z LG-5 v prostoru Jemnice.16.10.1938 se nad Jemnicí utkává se skupinou Bf-109 z JG-234 přičemž jeden letoun sestřeluje avšak vzápětí je sám sestřelen a přistává na padáku v prostoru Želetavy.Protože byl při sestřelu lehce popálen, zůstal do 23.10.1938 mimo bojovou službu přičemž od 22.10.1938 se začal přeškolovat na letouny B-35 přičemž první z nich na letiště v Německém Brodě dorazil 27.10.1938.

Počínaje 23.10.1938 kpt.Kostka znovu bojově létá přičemž 24.10.1938 poškozuje v prostoru Kunžaku Bf-110B z JG-142, která dostala deset těchto letounů k testování v bojových podmínkách.Své skóre na B-534 uzavírá kpt.Kostka 28.10.1938 kdy nad Budčí sestřeluje průzkumný letoun Hs-126 a při návratu na základnu napadá a nad Telčí ničí zatoulaný Hs-123 z LG-3.

1.11.1938 kpt.Kostka přebírá nový letoun B-35.69 a ještě tento den je nasazen do bojů nad Vysočinou.3.11.1938 sestřeluje nad Třeští bombardér He-111E z KG-154 a ve večerních hodinách sestřeluje nad Batelovem další průzkumný letoun Hs-126.Posledních dvou sestřelů dosahuje 4.11.1938 kdy při návratu z hlídky Jindřichovým Hradcem nad Zajíčkovým napadá a sestřeluje dvojici nechráněných průzkumných letounů Hs-126.

5.11.1938 je celá 36.letka vyslána proti bombardérům He-111E z KG-154 směřující k náletu na Prahu.S bombardéry se střetne v prostoru Vlašimi přičemž kpt.Kostka poškozuje nepřátelskou He-111E načež se po průstřelu křídelní nádrže musí otočit k návratu.Nad Loktem je však ke svému překvapení napaden rojem francouzských stíhaček M.S.406 z GC III/7, které byly do Rakouska vyslány v rámci francouzského expedičního sboru.Rozpoutává se téměř dvacetiminutový boj končí ve chvíli kdy sous.lt.Michel Cocquit zasahuje letoun kpt.Kostky do levého křídla a kabiny přičemž kpt.Kostka okamžitě umírá.Hořící letoun dopadá do prostoru obce Dolní Kralovice.Kpt.Kostka byl následně pohřben na místním hřbitově.

Po válce byl kpt.Kostka in memoriam vyznamenán Československým válečným křížem a medailí „Hrdinný obránce vlasti“. Jeho jméno je vzpomenuto na dvacátém panelu Památníku padlých obránců vlasti nedaleko Slavkova u Brna.
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie What if

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY