Stránka 6 z 7

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 16:47
od marek319th
Raptor píše:Potom by ale bylo vhodné to zmínit a ne napsat že tam dáš "normální počítač".Čistě pro informaci, já si avionickou modernizaci letounu (typ si zatím nechám pro sebe) představuji zhruba takto (neavionické úpravy nejsou zahrnuty).Není to ještě hotové takže to ber čistě jen jako nástřel.

Avionická výstroj letounu

SUV-35Č (výzbrojní komplex letounu)
RLPK-35Č (radarový zaměřovací komplex)
- Tichomirov NIIP N035 Irbis-E (x-band, přední polosféra)
- Tichomirov NIIP N041 Fathom-A (l-band, přední polosféra)
- Fazotron NIIR Kopyo-F (x-band, zadní polosféra)
- Tesla Pardubice PRL-2T "Petra" (pasivní, izotropní)
- VZS-031 ZPTM-14 (koordinační počítač)
OEPS-35Č (optoelektronický zaměřovací komplex)
- UOMZ OLS-52Š (optoelektronický zaměřovač)
- NPO Krasnogorsk I-35 Škval-Č (zaměřovací protizemní systém+Pričal)
- Meopta NZK-27 (noční zaměřovací kamera – FLIR)
SEI-35Č (cílový značkovací komplex)
- UOMZ Obzor 1400 (přilbový zaměřovač)
- Elop HUD model 927 (HUD)
SUO-35Č (ovládací systém zbraní)
- VZS-031 ZPO-12 (centrální palebný počítač)
- Škoda KLPHV-30 (pohyblivá lafeta kanonu s řídícím systémem)
- VZS-40 SPSZ-10 (ovládací systém speciálních zbraní)
SDS-27Č (obranný systém letounu)
- Elbit SDC-12 (centrální řídící počítač obranných systémů)
- SPO-35Č (RHAWS)
- UV-26 Suchogruz (generátor klamného IR obrazu)
- L-175 Chibini-M (ECM)
- ASO-2V (kazety s pasivními klamnými cíly)
- APP-50 (kazety s pasivními klamnými cíly)
- KDS-27 (kazety s aktivními klamnými cíly)
Datalink
- VZS-031 DTL-8 (datalink ČSLA)
- Spektr II (datalink VS)
IFF
- VZS-031 ISČS-27 (vojenský IFF)
- SO-81 (civilní IFF)


PNK-35Č (pilotážně-navigační komplex letounu)
PK-35Č (pilotážní komplex)
- Tesla Pardubice PPKS-27 (řídící počítač pilotážních systémů)
- Aero VRSS-27 (systém měření rychlosti a výšky letu)
- RV-35 (A-049) (radiovýškoměr)
- SOS-2 (systém kontroly letových režimů)
- Walter ESOM-VT-27 (systém ovládání motorů)
- SAU-35 (autopilot)
- SARPP-35Č (palubní nahrávač letových informací)
NK-35Č (navigační komplex)
- Tesla Pardubice PNKS-27 (řídící počítač navigačních systémů)
- ARK-22 (A-318) (radiokompas)
- IK-VK-80-10 (výškový a kursový referenční systém)
- A-611 (radiový odpovídač)
- VZS-031 RSDN-27 (radiový systém dálkové navigace)
- VZS-031 RSBN-27 (radiový systém blízké navigace)
- VZS-031 ASPS-27 (ILS)
- VZS-031 PDS-27 (družicový navigační systém)
- VZS-031 TNS-27 (sbližovací navigační systém tanker-letoun)

Radiokomunikační systém

- Tesla Rožnov R-800 (VHF radiostanice)
- Tesla Rožnov R-864L (HF radiostanice)
- Tesla Rožnov R-927 (kódovaná VHF radiostanice pro ČSLA)
- Tesla Rožnov R-911 (VHF radiostanice pro blízké spojení letounů)
- Tesla Rožnov R-142 (nouzová radiostanice morseova kódu)
- Tesla Pardubice LRP-10 (laserový komunikační družicový systém)
- Tesla Pardubice KSOZ-4 (systém maloobjemové komunikace)
- VZS-40 KPSA-3 (systém příjmu autorizace systému SPSZ-10)
- PION-27 (anténní systém letounu)
- PN-27 (kabinový rekordér)

Ovládací prvky v kokpitu

- Elop HUD model 927 (HUD)
- VZS-31 IVT-27 (indikátor stavu podvěsné výzbroje)
- VZS-40 KOP-3 (konzole připojení klíče systému SPSZ-10)
- Tesla Pardubice LDT-5 (zobrazovač výstupu systému KSOZ-4)
- Tesla Jihlava LD-12 (6x8‘‘ MFD – 2x)
- Tesla Jihlava LD-10 (5x6‘‘ MFD – 3x)
- KI-13 (magnetický kompas)
- US-2000 (rychloměr)
- KPP-10 (umělý horizont)
- DA-200 (variozatáčkoměr)
- IRV-35 (indikátor radiovýškoměru RV-35)
- PNP-18 (sdružený pilotovací a navigační přístroj)
- ITE-2 (sdružený otáčkoměr motorů)
- ISTR-35 (sdružený spotřeboměr a palivoměr)
- UV-30-2 (výškoměr)
- IP-35 (sdružený indikátor polohy klapek a štítů)
- IKŽ-35 (sdružený indikátor kyslík-dusík)
- IKG-35 (sdružený indikátor hydrauliky a pneumatiky)


Raptor: presne takto som si predstavoval tvoju odpoved na otazku, ktoru Wizard polozil uz na zaciatku. Nechcel som vcera uz pridavat do ohna, ale prepac myslim si, ze podobnych reakcii typu: "Fakt tam na něm posádka nemastí Counter-Strike a nekouká na DVD" apod. si sa mohol vyhnut. To trosku vizera ako vysmievanie sa. Nie kazdy pozna do detailu co presne obsahuje el. obalka moderneho bojoveho lietadla. Ja pracujem v automobilovom priemysle a viem velmi dobre kolko riadiacich jednotiek a cidiel je v modernych autach. V lietadlach ich je teda niekolkonasobne viac a ludi, ktori by to poznali uplne presne nie je az tak vela. Citam dost vela tech. clankov o lietadlach a vrtulnikoch, ale ani zdaleka nemozem o sebe tvrdit, ze mam dostatocne vedomosti v tejto oblasti. Ak by si k uvedenym pristrojom(nie vsetkym, iba tym najdolezitejsim) pridal aj nejaky pokec o tom, naco presne sluzia bolo by to uplne super. =D>
Toto neber ako osobny utok voci tebe. Berem ta ako cloveka dostatocne znaleho a zasvateneho do problematiky, ale prave preto by si mal skor vediet ostatnym poradit nez ich takto "zatlct" (mozno neprimerany vyraz, ale iny nevulgarny ma teraz nenapadol). Ucime sa cely zivot, jak na vlastnych chybach tak aj na radach druhych. Prave o taku radu Wizard poziadal. Mne konkretne tento vycet povedal dost vela a nasiel som v nom kopec veci, ktore clovek nenajde ani v podrobnych tech. clankoch. Zato velky dik [-o<

Wizard: Myslel som to skor tak, aby si uviedol vyhody verzie F-4CZ oproti povodnej F-4(neveim presne z ktorej si pri uprave na verziu F-4CZ vychadzal). Uviest nazvy novych what if modernizacnych systemov je sice fajn, ale neda to presnu predstavu o vykonoch a moznostiach F-4CZ.

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 17:23
od Wizard
Výhody? Ok...

F-4CZ má schopnost používat nejmodernější letecké zbraně, které verze E k dispozici nemá. Pilot má naprosto nový kokpit, barevné displeje, HUD,... který mu usnadňuje boj. Rychlá je stejně jako předešla verze, ale úspornější motor prodlužuje dolet.

Dá se srovnat s letounem F-16C. Dokáže stíhat jako PVO, ale v našem letectvu je určen hlavně jako protizemní.

Má modernější avioniku standardu NATO.

Nemůže operovat z letadlových lodí.

Dá se říct že starší letouny (např. Mig-21, 23, původní Phantomy,...) na něj nemají, v boji by se měl vyrovnat MiG-29 či F-16, ale na F-22, Su-27,... nemá.

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 18:00
od Raptor
marek319th píše:
Raptor píše:Potom by ale bylo vhodné to zmínit a ne napsat že tam dáš "normální počítač".Čistě pro informaci, já si avionickou modernizaci letounu (typ si zatím nechám pro sebe) představuji zhruba takto (neavionické úpravy nejsou zahrnuty).Není to ještě hotové takže to ber čistě jen jako nástřel.

Avionická výstroj letounu

SUV-35Č (výzbrojní komplex letounu)
RLPK-35Č (radarový zaměřovací komplex)
- Tichomirov NIIP N035 Irbis-E (x-band, přední polosféra)
- Tichomirov NIIP N041 Fathom-A (l-band, přední polosféra)
- Fazotron NIIR Kopyo-F (x-band, zadní polosféra)
- Tesla Pardubice PRL-2T "Petra" (pasivní, izotropní)
- VZS-031 ZPTM-14 (koordinační počítač)
OEPS-35Č (optoelektronický zaměřovací komplex)
- UOMZ OLS-52Š (optoelektronický zaměřovač)
- NPO Krasnogorsk I-35 Škval-Č (zaměřovací protizemní systém+Pričal)
- Meopta NZK-27 (noční zaměřovací kamera – FLIR)
SEI-35Č (cílový značkovací komplex)
- UOMZ Obzor 1400 (přilbový zaměřovač)
- Elop HUD model 927 (HUD)
SUO-35Č (ovládací systém zbraní)
- VZS-031 ZPO-12 (centrální palebný počítač)
- Škoda KLPHV-30 (pohyblivá lafeta kanonu s řídícím systémem)
- VZS-40 SPSZ-10 (ovládací systém speciálních zbraní)
SDS-27Č (obranný systém letounu)
- Elbit SDC-12 (centrální řídící počítač obranných systémů)
- SPO-35Č (RHAWS)
- UV-26 Suchogruz (generátor klamného IR obrazu)
- L-175 Chibini-M (ECM)
- ASO-2V (kazety s pasivními klamnými cíly)
- APP-50 (kazety s pasivními klamnými cíly)
- KDS-27 (kazety s aktivními klamnými cíly)
Datalink
- VZS-031 DTL-8 (datalink ČSLA)
- Spektr II (datalink VS)
IFF
- VZS-031 ISČS-27 (vojenský IFF)
- SO-81 (civilní IFF)


PNK-35Č (pilotážně-navigační komplex letounu)
PK-35Č (pilotážní komplex)
- Tesla Pardubice PPKS-27 (řídící počítač pilotážních systémů)
- Aero VRSS-27 (systém měření rychlosti a výšky letu)
- RV-35 (A-049) (radiovýškoměr)
- SOS-2 (systém kontroly letových režimů)
- Walter ESOM-VT-27 (systém ovládání motorů)
- SAU-35 (autopilot)
- SARPP-35Č (palubní nahrávač letových informací)
NK-35Č (navigační komplex)
- Tesla Pardubice PNKS-27 (řídící počítač navigačních systémů)
- ARK-22 (A-318) (radiokompas)
- IK-VK-80-10 (výškový a kursový referenční systém)
- A-611 (radiový odpovídač)
- VZS-031 RSDN-27 (radiový systém dálkové navigace)
- VZS-031 RSBN-27 (radiový systém blízké navigace)
- VZS-031 ASPS-27 (ILS)
- VZS-031 PDS-27 (družicový navigační systém)
- VZS-031 TNS-27 (sbližovací navigační systém tanker-letoun)

Radiokomunikační systém

- Tesla Rožnov R-800 (VHF radiostanice)
- Tesla Rožnov R-864L (HF radiostanice)
- Tesla Rožnov R-927 (kódovaná VHF radiostanice pro ČSLA)
- Tesla Rožnov R-911 (VHF radiostanice pro blízké spojení letounů)
- Tesla Rožnov R-142 (nouzová radiostanice morseova kódu)
- Tesla Pardubice LRP-10 (laserový komunikační družicový systém)
- Tesla Pardubice KSOZ-4 (systém maloobjemové komunikace)
- VZS-40 KPSA-3 (systém příjmu autorizace systému SPSZ-10)
- PION-27 (anténní systém letounu)
- PN-27 (kabinový rekordér)

Ovládací prvky v kokpitu

- Elop HUD model 927 (HUD)
- VZS-31 IVT-27 (indikátor stavu podvěsné výzbroje)
- VZS-40 KOP-3 (konzole připojení klíče systému SPSZ-10)
- Tesla Pardubice LDT-5 (zobrazovač výstupu systému KSOZ-4)
- Tesla Jihlava LD-12 (6x8‘‘ MFD – 2x)
- Tesla Jihlava LD-10 (5x6‘‘ MFD – 3x)
- KI-13 (magnetický kompas)
- US-2000 (rychloměr)
- KPP-10 (umělý horizont)
- DA-200 (variozatáčkoměr)
- IRV-35 (indikátor radiovýškoměru RV-35)
- PNP-18 (sdružený pilotovací a navigační přístroj)
- ITE-2 (sdružený otáčkoměr motorů)
- ISTR-35 (sdružený spotřeboměr a palivoměr)
- UV-30-2 (výškoměr)
- IP-35 (sdružený indikátor polohy klapek a štítů)
- IKŽ-35 (sdružený indikátor kyslík-dusík)
- IKG-35 (sdružený indikátor hydrauliky a pneumatiky)


Raptor: presne takto som si predstavoval tvoju odpoved na otazku, ktoru Wizard polozil uz na zaciatku. Nechcel som vcera uz pridavat do ohna, ale prepac myslim si, ze podobnych reakcii typu: "Fakt tam na něm posádka nemastí Counter-Strike a nekouká na DVD" apod. si sa mohol vyhnut. To trosku vizera ako vysmievanie sa. Nie kazdy pozna do detailu co presne obsahuje el. obalka moderneho bojoveho lietadla. Ja pracujem v automobilovom priemysle a viem velmi dobre kolko riadiacich jednotiek a cidiel je v modernych autach. V lietadlach ich je teda niekolkonasobne viac a ludi, ktori by to poznali uplne presne nie je az tak vela. Citam dost vela tech. clankov o lietadlach a vrtulnikoch, ale ani zdaleka nemozem o sebe tvrdit, ze mam dostatocne vedomosti v tejto oblasti. Ak by si k uvedenym pristrojom(nie vsetkym, iba tym najdolezitejsim) pridal aj nejaky pokec o tom, naco presne sluzia bolo by to uplne super. =D>
Toto neber ako osobny utok voci tebe. Berem ta ako cloveka dostatocne znaleho a zasvateneho do problematiky, ale prave preto by si mal skor vediet ostatnym poradit nez ich takto "zatlct" (mozno neprimerany vyraz, ale iny nevulgarny ma teraz nenapadol). Ucime sa cely zivot, jak na vlastnych chybach tak aj na radach druhych. Prave o taku radu Wizard poziadal. Mne konkretne tento vycet povedal dost vela a nasiel som v nom kopec veci, ktore clovek nenajde ani v podrobnych tech. clankoch. Zato velky dik [-o<

Wizard: Myslel som to skor tak, aby si uviedol vyhody verzie F-4CZ oproti povodnej F-4(neveim presne z ktorej si pri uprave na verziu F-4CZ vychadzal). Uviest nazvy novych what if modernizacnych systemov je sice fajn, ale neda to presnu predstavu o vykonoch a moznostiach F-4CZ.



Marku, ono to nevypadá jako výsměch.On to byl výsměch. Samozřejmě, nikdo netvrdí že každý musí znát vše ale myslím že každý by měl znát alespoň tolik aby - když už používá nějaký terminus technicus - ze sebe nedělal blbce tím že sice žongluje s encyklopedickými názvy ale v konečné fázi vlastně neví o čem mluví.Nakonec ona se na většinu podobných problémů dá velice snadno najít odpověď prostým použitím wikipaedie (ať už si o ní myslíme cokoli) či google, války.cz,...Skutečně v základu stačí jen toto.Pokud se o problematiku dál zajímáš, fajn, jsou to body pro tebe nicméně alespoň základní povědomí o čem píšeš by jsi mít měl.Bohužel, je zde čím dál tím víc patrná snaha něco nabastlit horkou jehlou jen aby byl zápočet za letadlo/tank/zbraň ale to, že by se někdo alespoň krátce zamyslel nad tím jestli by něco podobného bylo vlastně v praxi realizovatelné (třeba prodloužení doletu letounu o 400 procent novými motory s větším výkonem - což nejde ani při aplikaci obyčejné trojčlenky).To co vidíš sepsáno nahoře je krátký výtah ze zhruba roční práce kdy jsem na téma této vývojové řady přečetl snad vše co se mi podařilo opatřit.Výchozím bodem pro technický popis potom byl Gordon což je sice pěkná bichle ale shrnuje vše od a do z.Stačí ji jen otevřít a trochu si počíst.Samozřejmě, ne vše co je uvedeno odpovídá realitě (řada systémů je vymyšlena tak aby odpovídala poněkud změněné úloze letounu a vývoji v RZ) nicméně pokusím se to večer trochu rozvést aby bylo zřejmé o co vlastně jde.

Druhou věcí je ono "porazení".Ano, Wizard mě cca týden zpátky požádal abych mu poradil s jeho historií.Nemám s tím problém.Sice mi trvá trochu déle než si to nechám projít hlavou ale svůj názor jsem mu sdělil.Že a zda se dle nej zachoval je již jeho věcí nicméně jak jsem se pár stránek zpět dozvěděl, "se mnou nikdy nic nejde", takže si své rozumy asi raději příště ponechám pro sebe abych ostatním nekazil původně zajímavé příběhy a iluze.Ostatně jsou tu už lidé kteří mě přímo požádali abych jejich konstrukce raději nekomentoval.Nu což, budu to respektovat...

PS:Wizardův příspěvek viz první odstavec.Srovnat modernizací rozdíl generace?Těžko reálné...

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 18:24
od Wizard
No počkej, proti tvý mradám jsem zde nevznesl nic co by tě hanobilo... Rozohdně budu rád když budeš do mého tématu přispívat (jako všichni) :D

Takže myslíte, že by ten Phantom moc výhodný nebyl? Tak místo něj mám nakonec koupit Tigery?

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 18:28
od Raptor
Taky to nebylo mířeno na tebe.

Co se týče Phantomů, uvažuj, že stejně jako MiG-21 je to letadlo odpovídající konstrukcí době svého vzniku, tedy 60.létům.Tím že jej avionicky modernizuješ sice provedeš mírnou resuscitaci ale tím se konec jen oddaluje.Pokud chceš konstruovat letectvo na konci století sktuečně na úrovni tak níž než pod F-16 a F-15 na tvém místě nejdu.

Jinak pokud to chceš jen jako čistě bombardovací letouny, v porovnání s lehkým a spíše soubojovým Tigerem na celé čáře vítězí nosností a efektivností výzbroje F-4.

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 18:43
od Wizard
A kdybych nechal bombardování čistě na F-15E (případně 20 - 30 phnatomů k tomu) a pro PVO F-15C a tak stvoka F-5E?

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 19:18
od ringlett
Wizard píše:A kdybych nechal bombardování čistě na F-15E (případně 20 - 30 phnatomů k tomu) a pro PVO F-15C a tak stvoka F-5E?

ale o těch platí to co o 21 a f4, šedesátá léta jsou už pasé ....

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 19:29
od Wizard
Tak pak jedině F-16, Mirage nebo třeba Gripen.... ebo, že by eurofighter? (ale zas když jsou F-15)

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 20:33
od marek319th
Raptor píše:Taky to nebylo mířeno na tebe.

Co se týče Phantomů, uvažuj, že stejně jako MiG-21 je to letadlo odpovídající konstrukcí době svého vzniku, tedy 60.létům.Tím že jej avionicky modernizuješ sice provedeš mírnou resuscitaci ale tím se konec jen oddaluje.Pokud chceš konstruovat letectvo na konci století sktuečně na úrovni tak níž než pod F-16 a F-15 na tvém místě nejdu.

Jinak pokud to chceš jen jako čistě bombardovací letouny, v porovnání s lehkým a spíše soubojovým Tigerem na celé čáře vítězí nosností a efektivností výzbroje F-4.


Pod toto by som sa podpisal a snad este doplnil, ze v pripade F-15C (ak s nimi pocitas aj do buducna po roku 2010) spravit casom nejaku tu modernizaciu. Co by mala obsahovat ti snad napovie ten zoznam, ktory Raptor uverejnil vyssie. Slubil aj nejake blizsie info o tych pristrojoch tak sa urcite budes mat od coho odrazit.
Takze moja verzia: - tazky stihac F-15C
- lahky stihac F-16C/D
- bombardovaci F-15E

Pocty pisat nechcem, to uz ako uznas za vhodne.

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 20:55
od Wizard
Mám trochu strach s těmi Falcony, moc dobrou pověst prý nemají....

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 21:18
od marek319th
Vies...to si aj ja castokrat hovorim, ale hned vzapati ma napadne otazka: Tak preco si ich potom tolko statov kupilo a kupuje?

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 24 lis 2010, 21:29
od Wizard
Já nevím.. asi kvůli ceně. Já osobně proti nim nic nemám, ale ostatní tvrdí, že jsou to sračky :-D

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 25 lis 2010, 01:00
od Raptor
Wizard píše:Já nevím.. asi kvůli ceně. Já osobně proti nim nic nemám, ale ostatní tvrdí, že jsou to sračky :-D


Hlavně proto že nic jiného v téhle cenové kategorii na západě nebylo (a lobbing v tom fakt nebyl, o tom by mohla naše křivá huba na MO vyprávět :) ).Co se týče "sraček", jak chceš nazvat letoun, který v pěti honí MiG-29 s půlkou nefunkční avioniky a nejsou schopné jej sestřelit?Protože yankees jsou superpiloti tak to holt musí být v letadle...





Jinak tady máte tu avioniku...


SUV-35Č (výzbrojní komplex letounu)
Zahrnuje sestavu prvků určených pro podporu a umožnění bojové činnosti proti vzdušným cílům i proti pozemním a námořním cílům.Bojová činnost je v elementární výzbrojní sestavě vedená pomocí kanonu GŠ-30-1 se zásobou 300 granátů ráže 30mm a možností automatické vektorizace střelby na opticky zachycený cíl.Proti vzdušným cílům je možno použít protiletadlové řízené střely R-27R/T/RE/TE/AM/EM, R-60, R-73, R-77, R-172, R-172 var II, Python-4, Python-5 a Derby s možností napadání cílů ve vzdálenostech 0-400km při vstřícném letu. Proti pozemním a námořím cílům lze využít standartní tříštívé, tříštivo-trhavé, zápalné, kontejnerové a palivovzduchové pumy do ráže 500kg, laserem či opticky naváděné pumy KAB-500Kr, KAB-1500Kr, UPAB-1500, Popeye a Spike, neřízené rakety v blocích neřízených raket B-8M1, B-13L, LRM-122 a kusové rakety S-24 a S-25, laserem či opticky naváděné protizemní řízené střely 9K121, S-25L, Ch-29T, Ch-31P, Ch-31MP, Ch-59M , Ch-141 (univerzální dle montované hlavice) a Ch-141-N a konečně protilodní řízené střely Ch-35, Ch-31A, Ch-31MA a Ch-41A.
Komplex se sestává ze systémů RLPK-35Č, OEPS-35Č, SEI-35Č, SUO-35Č, SDS-27Č, datalinkové výbavy a systémů IFF

RLPK-35Č (radarový zaměřovací komplex)
Představuje základní bojový informační prvek letounu.Sestává se z hlavního radiolokátoru Tichomirov NIIP N035 Irbis-E (hybridní ESA, pracující v pásmu X, sleduje přední polosféru letounu), pomocného radiolokátoru Tichomirov NIIP N041 Fathom-A (pracující v pásmu L, sleduje přední polosféru letounu), radiolokátoru Fazotron NIIR Kopyo-F (pracující v pásmu X, sleduje zadní polosféru letounu) a pasivního všesměrového radiolokátoru Tesla Pardubice PRL-2T "Petra" přímo propojeného se systémem SPO-35Č.Data ze jmenovaných radiolokátorů jsou spolu s informacemi z datalinků DTL-8 a Spektr II zpracovávána koordinačním počítačem VZS-031 ZPTM-14 a výsledné informace jsou pilotovi poskytovány prostřednictvím pravého MDF displeje v kokpitu.Výsledný radarový obraz poskytuje informace o pohybu vzdušných a pozemních cílů v prostoru 300km před a 100km za letounem s postranní odchylkou 50km dle úhlu paprsků radiolokátorů.V případě plného zapojení obou datalinků lze promítnout obraz vzdušné situace na vzdálenosti 300km vpřed i vzad a 200km do stran ovšem s pochopitelným předpokladem nemožnosti vést palbu na cíle, které jsou mimo zaměřovací oblasti letounového radarového systému. Zvláštním režimem zobrazení je střelecký režim A-K využívaný v případě vyzbrojení letounu střelami R-172 respektive R-172 var II.V jeho případě se provádí zobrazení pouze na vzdálenost 400km vpřed přičemž jsou zpracovávány výhradně informace z radiolokátoru PRL-2T a vlastního radiolokátoru střel.V jiném případě není střelba v tomto režimu možná!Vzhledem k vestavěné databázi vlastních i nepřátelských radarových prostředků lze provádět informativní identifikaci a zaměřování cílů pouze za pomoci radiolokátoru PRL-2T což umožňuje dostatečnou informovanost pilota v případě letového režimu s nízkými emisemi elektromagnetického záření a bez dostupnosti signálu z datalinků.Identifikace se pochopitelně provádí zcela automaticky i v případě aktivnosti zbylých prvků komplexu ovšem měření vzdáleností k cíli a jejich konkrétní výběr je prováděn s využitím aktivních prvků.

OEPS-35Č (optoelektronický zaměřovací komplex)
Představuje sekundární prvek vedení protivzdušného boje a primární prvek vedení protizemního boje.Lze jej využívat jak ve spolupráci se systémem RLPK-35Č tak i samostatně.Základem systému je optoelektrický zaměřovač OLS-52Š kombinující optický zaměřovací systém vzdušných cílů na bázi TV kamery, laserový dálkoměr a laserový značkovač pozemních cílů (v této úloze je používán pouze sekundárně).Systém má dvě čidla umístěná před pevným štítkem kabiny a pod trupem ve střední části podbradku a umožňuje sledování a vedení palby na cíle ve vertikálním úhlu +80°/-80° a směrovém rozsahu 200°.Vzdálenost maximálního záměru cíle je dána aktuální povětrnostní situací.Data ze zaměřovače jsou jednak přímo předávána systému RLPK-35Č a druhak systémům SUO-35Č a SEI-35Č.Protizemní část komplexu se sestává z palebného systému I-35 Škval-Č zahrnujícím zpracovací počítačové jádro s připojeným dvoupaprskovým kamerovým zaměřovacím systémem Pričal a noční jednopaprskovou zaměřovací kamerou NZK-27.Zaměření cílů je možné provádět ve dne v plně automatickém režimu kdy je systém I-35 schopen na základě vlastní informační databáze samostatného vyhledávání zájmových pozemních cílů do velikosti 1m2 přičemž je možné zároveň sledovat deset cílů a pomocí laserem naváděných řízených střel vést palbu na dva z nich (v tomto případě je jeden naváděcí paprsek „vypůjčen“ ze systému NZK-27.V případě palby zbraněmi vedenými pomocí TV je možná palba vždy jen na jeden cíl.Bombardování pomocí laserem či TV naváděnými pumami je možné provádět až do maximální výšky 14 000 m a to buď z horizontálního letu nebo po balistické křivce.

SEI-35Č (cílový značkovací komplex)
Představuje komplex zajišťující finální výběr a zaměření cíle přímo propojený se systémy RLPK-35Č a OEPS-35Č.Základním kamenem komplexu je průhledový displej Elop HUD model 927 umístěný ve středu horní části palubní desky.Displej umožňuje tyto režimy zobrazení:
NAV – základní režim bez zadaného navigačního bodu, trasovací na základě programovaných navigačních bodů dle systému NK-35Č, ILS (přístrojové navedení letounu na přistání) a TNS (přístrojové navedení letounu k tankeru do polohy vhodné k přechodu na manuální připojení přečerpávací hubice dle vizuálního hodnocení situace pilotem)
BVR – režim střelby na vzdušné cíle za hranicí viditelnosti na základě informací ze systému RLPK-35Č.
GAA – režim kanonové střelby na vzdušný cíl (lze zvolit režim optického zaměření s automatickým výpočtem předsazení a automatickým překládáním elevace kanonu či palebný rukáv s kanonem aretovaným v neutrální poloze)
THL – režim střelby na vzdušné cíle se zaměřením pouze pomocí naváděcí hlavice střely
HTD – režim střelby na vzdušné cíle s pomocí přilbového zaměřovače Obzor 1400
GAG – režim kanonové střelby na pozemní cíl s neutrální aretací kanonu
UWAG – režim střelby na pozemní cíle pomocí bomb a neřízených raket
GWAG – režim střelby na pozemní cíle pomocí řízených střel dle automaticky stabilizovaného záměrného bodu na HUD
IFAG – režim střelby na pozemní cíle řízenými střelami a naváděnými pumami bez nutnosti nepřetržitého sledování cíle pilotem (výběr cíle je možno provést též pomocí levého MFD displeje
IFAS – režim střelby na námořní cíle řízenými střelami bez nutnosti nepřetržitého sledování cíle pilotem.
HUD je doplněn o přilbový zaměřovač Obzor 1400 umožňující pilotovi zcela autonomní výběr cíle v podmínkách vzdušného boje na malou vzdálenost na základě vlastního pozorování.Přilbový zaměřovač tak umožňuje míření a zaměřování zbraní bez nutnosti cíl „rámovat“ pomocí HUD což podstatně rozšiřuje palebnou obálku letounu ve vzdušném boji na přímou viditelnost.

SUO-35Č (ovládací systém zbraní)
Představuje systém finálního zpracování informací od systémů RLPK-35Č, OEPS-35Č a SEI-35Č a jejich programování do podvěšené či vezené výzbroje. Základem systému je centrální palebný počítač ZPO-12 umožňující na základě zjištěných informací automatické doporučení vhodné zbraně ke zničení cíle či zpracování individuální volby pilota pro danou zbraň.Jeho prostřednictvím rovněž dochází ke konkrétnímu programování zbraní a po stisku tlačítka odpalu či odhozu zajišťuje jejich korektní vypuštění. Značnou část výpočetní kapacity zaměřovače zabírá ovládací systém pohyblivé lafety KLPHV-30 jež umožňuje vezený kanon GŠ-30-1 polohovat s elevací +5°/-2° a odměrem -1°/+3°.Lafeta je polohována hydraulicky a umožňuje podstatné usnadnění střelby na vzdušný cíl v režimu manévrového boje.Poslední součástí systému SUO-35Č je ovládací systém SPSZ-10 sloužící k autorizaci a programování speciálních zbraní.Ve své podstatě jde o kódovaný, rozbuškami zajištěný počítač umožňující pomocí vlastního klíče pilota a klíče předaného systémem KPSA-3 odjištění speciálních zbraní a jejich přípravu k odpalu. Samotné zaměření zbraně je potom automatické na základě informací poskytnutých KPSA-3 avšak v případě vyslání zvláštního autorizačního kódu je možné zbraně programovat i manuálně dle vůle pilota. Zadání souřadnic cíle a profilu bojového režimu zbraní je zadáváno hlavní klávesnicí na pravém bočním pultu kokpitu.

SDS-27Č (obranný systém letounu)
Představuje hlavní neletální obranný systém letounu.Jeho základem je centrální řídící počítač obranných systémů SDC-12 zaznamenávající a zpracovávající informace z defenzivních čidel a umožňující na jejich základě doporučit pilotovi vhodnou taktiku úniku, případněji v nejvyšší nouzi provést zcela automaticky bez ohledu na názor pilota.Primární ochrannou bariéru představuje integrovaný ECM systém L-175 Chibni-M umožňující efektivní zarušení nepřátelských radiokomunikací, datalinkových přenosů a radiolokačního vysílání s možností sledování a využití skokové změny frekvence v nepřátelských radiokomunikacích.V případě potřeby (zejména potom v případě že letoun operuje v rámci misí SEAD) lze tento systém doplnit dvojicí podkřídelních ECM kontejnerů L-005 Sorbtsia (SPS-170) či modernějšími KNITRI SAP-518 a podtrupovým ECM kontejnerem KNITRI SAP-14 čímž lze dosáhnout na frekvencích 1-18GHz prostorového zarušení srovnatelného s efektivností systému ALQ-99 používaného na letounech EA-18G.Obranu letounu proti přímému napadení letounu zajišťuje systém SPO-35Č sdružující jak výstražná čidla radarového ozáření (v tomto plně spolupracuje s pasivním radiolokátorem PRL-2T) tak i optická čidla detekce odpálení PLŘS s IR naváděcí hlavicí.Podporu tomuto systému potom poskytuje systém UV-26 Suchogruz, jež je pomocí integrované cesiové lampy generovat klamný IR obraz letounu v bezpečné vzdálenosti od zádě letounu, dvě kazety ASO-2V s pasivními klamnými cíli (lovušky a dipóly), dvanáct kazet APP-50 s pasivními klamnými cíli (lovušky a dipóly) a konečně dvě kazety KDS-27 s aktivními klamnými cíli.

Datalinková výbava
Datalinková výbava letounu sestává ze základního datalinkového systému Spektr II jež je od roku 2000 standartním datalinkem letounů 4. a 5. generace zavedených ve výzbroji letectev Varšavské smlouvy.Jeho prostřednictvím je zajišťováno obousměrné kódované spojení mezi bojovými letouny, letouny AWACS, pozemními naváděcími stanovišti a družicovými průzkumnými prostředky.Datalink umožňuje zpracovávat informace až o 50 vzdušných cílech v oblasti letounu a zároveň slouží i jako povelový a naváděcí kanál jehož prostřednictvím mohou velící orgány na palubě letounů AWACS či na pozemních velitelských stanovištích vést letouny bez nutnosti předávat rozkazy ústně pomocí nekryté radiové sítě (technicky je zajištěn přenos naváděcích informací přímo do naváděcích systémů letounu).Tento datalink doplňuje datalink DTL-8 jež je používán výhradně v rámci letectva ČSLA a slouží k obdobným účelům s možností zpracovávat 70 vzdušných cílů a navíc informace až o 30 pozemních cílech avšak na rozdíl od datalinku Spektr II není vázán potřebou přímého radiového spojení a pro přenos informací využívá volných datových kapacit v rámci navigačních družic Polárka a komunikačních družic Jitřenka.Tímto způsobem je možné poskytovat předané informace i letounů působícím v rámci tzv.globálního letectva.

IFF
Identifikační výbava letounu sestává z vojenského identifikačního systému ISČS-27 jež je plně kompatibilní s IFF systémy používanými v rámci Varšavské smlouvy.Jeho nastavení je prováděno na zemi před vzletem letounu a je za letu neměnné.Systém je proti zneužití v případě nouzového přistání letounu či jeho pádu na nepřátelském území zajištěn rozbuškami jež je možné odpálit pomocí spínače na pravém zadním elektroštítku a které se shodně s ostatními obdobně zajištěnými systémy v letounu automaticky aktivují ve chvíli kdy dojde ke katapultáži pilota z letounu (respektive ve chvíli kdy katapultážní sedačka po přejetí poloviny délky vodicích kolejnic rozepne koncový spínač zde umístěný).Doplňuje jej systém SO-81 umožňující identifikaci letounu v rámci civilního provozu a v podmínkách jeho navádění pomocí ŘLP.Systém je plně kompatibilní s normami ICAO a jeho nastavení lze provést pomocí čtyř kódových koleček na pravém pultu.

PNK-35Č (pilotážně-navigační komplex letounu)
Zahrnuje sestavu prvků a ovládacích zařízení určených k základnímu řízení a navigaci letounu v rámci běžného letového provozu.

PK-35Č (pilotážní komplex)
Pilotážní komplex zahrnuje systémy a snímače nezbytné k základnímu ovládání letounu v rámci letové akce a systémy předávající povely posádky řídícím jednotkám letounu, jejich kontrolu a vyhodnocování.Jádrem systému je řídící počítač PPKS-27 zpracovávající naměřené informace z čidel a ovládacích pák a předávající je prostřednictvím pilotážních přístrojů v kokpitu pilotovi a prostřednictvím elektrických serv řídícím plochám (řízení je pro případ výpadku napájecí sítě zálohováno mechanickým přenosem s hydraulickými posilovači řízení). Rychlost a výška letu jsou dynamicky a staticky měřeny pomocí systému VRSS-27 jehož čidla jsou umístěna v pitotově trubici.Měření výšky v rozsahu 0-1000metrů potom doplňuje přesný radiovýškoměr RV-35 (A-049) indikující absolutní výšku letounu nad terénem.Úhly snosu, náběhu a stav proudění vzduchu kolem letounu kontroluje spolu s řídícími povely systém kontroly letových režimů SOS-2 jehož účelem je zajišťovat udržení letounu v adekvátním letovém režimu automatickým přestavováním mechanizace křídla a vyrovnáváním chyb pilota při pilotáži.V případě ohrožení tentýž systém indikuje varování pomocí vizuální a akustické signalizace kokpitu.Doplňuje jej systém ovládání motoru ESOM-VT-27 zajišťující jak hladký chod dvojice motorů Ljulka-Saturn Al-41F v souladu s pokyny sdruženého POMu tak i přenastavování polohovatelných trysek na základě údajů vyhodnocených systémem SOS-2 a udržování provozních stavů subsystémů motorových jednotek a pomocné startovací jednotky.Na oba systémy je přímo napojen autopilotážní systém SAU-35 umožňující automaticky kontrolovaný let v režimu udržování konstantní rychlosti, konstantní výšky, určeného kursu a na základě informací systému NK-35Č i kontrolovaný let po trase.Veškeré zásadní informace o aktuálním režimu letu jsou nahrávány na dvojici havarijních zapisovačů SARPP-35Č umístěných spolu s databankou rekordéru PN-27 ve schránce uvnitř svislé ocasní plochy.

NK-35Č (navigační komplex)
Navigační komplex zahrnuje navigační systémy umožňující orientaci letounu v prostoru v rámci krátkodobých i dlouhodobých přeletů, letů po trase a usnadňujících některé letové operace. Jádrem systému je řídící počítač PNKS-27 zpracovávající veškeré získané navigační údaje a prostřednictvím HUDu a levého MFD je předávající pilotovi.Základním navigačním prostředkem je výškový a kursový referenční systém IK-VK-80-10 jež na základě informací poskytovaných systémem PN-35Č vytváří referenční rovinu k níž jsou v průběhu letu vztahovány pokyny navigačního systému pilotovi.Dalšími navigačními prostředky jsou radiokompas AKR-22 (A-318) laditelný pomocí kontrolního panelu na pravém pultu, radiový odpovídač A-611, radiový systém blízké navigace RSBN-27 umožňující navigaci letounu v blízkosti letiště a navigovaný let po okruhu, radiový systém dálkové navigace RSDN-27 umožňující radiové navádění letounu na větší vzdálenosti (do 250km), systém přístrojového přistání ASPS-27 jež je plně kompatibilní se systémy PRGM a ILS schválenými ICAO pro civilní provoz, družicový navigační systém PDS-27 kooperující s družicovou navigační sítí Polárka a konečně systém TNS-27 jež je obdobou systému PDS-27 umožňující přístrojové navedení letounu k tankeru v podmínkách snížené viditelnosti a to až do vzdálenosti umožňující převzít kontrolu finálního sblížení na základě vlastního vizuálního pozorování.

Radiokomunikační systém
Radiokomunikační systém letounu zajišťuje spojení letounu s okolím prostřednictvím radiového vysílání.Letoun je vybaven VKV radiostanicí R-800 umožňující obousměrné nekódované spojení v rámci I. a II. leteckého pásma.Jejím analogem je radiostanice R-927 operující ve stejných pásmech avšak v podmínkách na zemi nastavené šifry jež je unikátně používaná v rámci letectva ČSLA (kódovací část je proti zneužití zajištěna rozbuškami).Třetí VKV radiostanicí ve výbavě letounu je radiostanice R-911 jež umožňuje nekryté spojení mezi letouny roje či letky na malé vzdálenosti (radiostanice je úmyslně ponechána v provozním režimu s nízkým výkonem a to tak, že na vzdálenosti větší patnácti kilometrů její vysílání zaniká v okolním šumu) a tím tak neobsazuje hlavní letecká pásma.Čtvrtou a poslední VKV radiostanicí je radiostanice R-142 umožňující v nouzi, tedy v případě zničení anténnho systému PION-27 (zahrnuje dvě anténní radiokomunikační sestavy v horní části obou svislých ocasních ploch a jednu sestavu v náběžné hraně pravé svislé ocasní plochy) či těžkého poškození radioúseku, pomocí separátně umístěné antény a radiostanice omezeně vysílat v morse kódu pomocí přerušovaného klíčování.Poslední klasickou radiostanicí je KV radiostanice R-864L sloužící ke spojení mezi letounem a pozemními jednotkami v případě že letoun operuje v rámci přímé podpory vojsk.Systémy vyšší komunikace jsou zastoupeny laserovým družicovým komunikačním systémem LRP-10, který umožňuje krytou obousměrnou optickou komunikaci letounu s pozemním či vzdušným návodčím a to prostřednictvím družicové sítě Jitřenka.Systém je doplnění radiokomunikačním systémem maloobjemové komunikace umožňující předávání krátkých kódovaných textových zpráv ve velmi krátkém čase a s minimálním rizikem odposlechu.Obdobným způsobem pracuje i systém KPSA-3 umožňující příjem autorizačního kódu systému SPSZ-10.Veškerá radiokomunikace prošlá palubními radiostanicemi je spolu s veškerými zvuky z kokpitu nahrávána kabinovým rekordérem PN-27 a archivována v rámci databanky přidružené systému SARPP-35Č.

Ovládací prvky v kokpitu – komentář snad netřeba…

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 25 lis 2010, 06:44
od Wizard
Super =D

Raptore, jakou výstroj, výzbroj a pozemní techniku používá ČSLA v RZ v roce 2010?

Re: Československo 1918 - 20..

PříspěvekNapsal: 25 lis 2010, 07:04
od Raptor
Odpoledne ti to sepíšu...

Tu výstroj chceš jak?Po jednotlivých součástkách?