Stránka 1 z 1

Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 01 lis 2015, 21:52
od mitte
Už od dob vyjití papírového modelu A-42 jsem tenhle jednoduše a elegantně tvarovaný typ obdivoval. Natolik, že jsem si v dětství podle té vystřihovánky vystrouhal hodně hrubý model ze dřeva. Škoda, že Aero tenhle perspektivní stroj nedokázalo dotáhnout k sérii. Promarněná šance. A druhá škoda je, že dodnes neexistuje slušný a předloze odpovídající model.

Model od Legata jsem rozdělal krátce poté, co ho firma vydala. Nicméně po několika karambolech při stavbě, zničení kabinky, polámání podvozku a po zjištění té řady změn a zmatků ve vzhledu obou prototypů jsem ho na dlouho odložil . Ani tmelení tisíců bublinek a hodně chybné tvary přídě mi zrovna vervu k dokončení nedodalo. A tak jsem ho zkoušel dodělat ještě několikrát. Nakonec jsem ho dokončil v lednu 2014. Mezitím stihly vyjít velmi pěkné výkresy v Model Hobby magazínu, podle nichž jsem ještě předělal příď. Víc už jsem do modelu zasáhnout nemohl. Kdo chce mít model A-42 odpovídající své předloze co nejvíc, nemusí se zatěžovat sháněním tohoto resinu. Jednodušší bude vzít si dostatečnou zásobu plastových destiček a začít od nuly. Na modelu totiž odpovídá skutečnosti jen velmi málo dílů. Nicméně to bych výrobci nevyčítal, ten vytvořil model podle podkladů dostupných v jeho době. I přes všechny chyby modelu jsem rád že alespoň nějaké A-42 ve vitrínce mám - s pořadovým číslem 165. Vždyť mi to trvalo jen asi 15 let :P








A42_11.jpg


A42_03.jpg


A42_01.jpg


A42_10.jpg


A42_09.jpg


A42_05.jpg


A42_04.jpg


A42_02.jpg


A42_07.jpg


A42_08.jpg

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 02 lis 2015, 09:19
od Stýblo
Kdysi jsem se taky pokoušel postavit tuto stavebnici od pana Muzikanta,ale vzdal jsem to ! Proto s úctou říkám B R A V O !!!

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 02 lis 2015, 10:03
od ivoPV
Nakonec je to velmi slušný výsledek =D>. Můžu se zeptat, ve kterém Model Hobby byla ta monografie? Díky.

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 02 lis 2015, 10:29
od mitte
Model Hobby Magazín 8/2010. Moc to asi k sehnání už nebude, tak pokud chcete sken výkresů, napište mi SZ. Text je tam nezajímavý a fotky příliš malé, ale výkresy to vyvážily 8-)

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 02 lis 2015, 11:45
od David Hényk
=D> =D> =D> Slušný výsledek vzhledem k tomu, z čeho je bič pleten. Taky bych ho chtěl mít jednou ve vitrínce, ty meziválečné konstrukce jsou prostě úžasné. A nejen naše.

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 02 lis 2015, 20:00
od DSO
skvost :P

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 05 lis 2015, 10:11
od Tomáš Slíva
Fajne jak cyp!

já tu odvahu nenašel....jinak typ krasavec. Ale dost pochybuju - vzhledem k jeho velikosti - že to někdy někdo udělá znovu...natož v plastu.

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 05 lis 2015, 14:25
od Mirek glock Říha
Pěkný, tohle letadlo se mi líbilo. Nedávno jsem viděl Hledání ztraceného času o TGM a jeho návstěvách u vojáků a bylo tam pár záběrů ze Kbel kde Aerovka byla...

Re: Aero A-42.1 aneb dvakrát promarněná šance

PříspěvekNapsal: 05 lis 2015, 16:59
od mitte
To mi připomělo upřesńující popis detailů A-42 z tohoto dílu, který mi kdysi poslal Petr Kácal. Tak si dovolím ho sem pro případné zájemce o stavbu A-42 dát:

“Hledání ztraceného času“ díl nazvaný “T.G. Masaryk, vrchní velitel“ z roku 1996. Krom jiných záběrů je tam i T.G.M., kterému jsou předváděny nové typy letadel (asi rok 1932?). Na záběrech se objevuje prototyp Avie B.34, Avia F-IX (kapotovaný podvozek) a samozřejmě A-42.
 Není mi jasné zda se jedná o první či druhý prototyp. (dnes už je jasné, že musí jít o druhý prototyp - pozn. Mitte) Dle mého se jedná o tentýž A-42 s kódy s38, jehož foto je otištěn v Němečkovi (“chladiče“ pod křídlem vypadají stejně), ale má navíc osazeny kapoty podvozku.
 Záběr je veden ze statické kamery od předu na pravou stranu rolujícího letounu.
 Letoun má imatrikulaci 38s (na pravé straně; s je víceméně hranatého tvaru se zaoblením v rozích).
 Kabina je zakrytá, vysoká.
 Podvozková kola jsou kapotovaná.
 Chladicí potrubí na trupu je nahoře i dole.
 Chladič je vzadu pod křídlem.
 Střeliště odkryté, osazené oběžným kruhem (kulomet není vidět, ale je to tím, že záběr je střižen dříve než letoun doroluje do pozice, kdyby mohl být viděn)
 Díky kvalitě materiálu nelze potvrdit zda letoun nese či nenese vnější trupové závěsníky.
 Pod přídí jsou ještě pomocné chladicí aparatury menších rozměrů.
 Část této aparatury je vidět na jiném záběru na levou stranu trupu. Jedná o detailní záběr na TGM diskutujícího před levou podvozkouvou nohou A-42 se skupinou vojenských hodnostářů. Cílem detailu však je samozřejmě TGM, takže v záběru je z A-42 vidět pouze spodní část přídě (zapuštěná stupačka, pomocná chladící aparatura - asi trubka zahnutá do “V“ s vodorovnými chladícími deskami na jedné větvi „V“) a část levé podvozkové nohy s kapotou kola.