Účasť maďarského letectva v invázii do Československa v roku 1968
Počas prípravy spojeneckej invázie do Československa v roku 1968 maďarská strana požiadala o leteckú podporu Sovietsky zväz. Sovietsky armádny predstavitelia však toto kategoricky odmietli slovami: svojich si podporujte sami. Z tohoto dôvodu boli k podpore inváznych jednotiek, ktoré do poludnia prvého deň invázie mali obsadiť cca. 10.000 km2 južného Slovenska vyčlené aj lietadlá maďarských vzdušných síl. Konkrétne išlo o 47. stíhací pluk (základňa Pápa); 31. stíhací pluk (základňa Taszár) a 59. stíhací pluk (základňa Kecskemét) vyzbrojené MiG-21F a PF a tiež lietadlá MiG-15bis z Letecko-technickej vysokej školy Györgya Kiliána zo Szolnoku. Zároveň lietadlá štvrtých letiek (prieskumných) 31.a 51. pluku mali zabezpečovať prieskumné úlohy. Nakoľko z maďarského územia operovali aj lietadlá 36. sovietskej leteckej armády, boli vytvorené 3 letecké koridory (pre každý pluk zvlášť). Sovietsky piloti však s im typickou aroganciou ignorovali tieto dohody a viackrát porušili bez upozornenia tieto koridory vyčlenené pre maďarské lietadlá. V jednom prípade to došlo tak ďaleko, že na neidentifikovaný stroj bol navedený maďarský stíhací MiG-21PF, ktorý len v poslednej chvíli indentifikoval "neukáznené" sovietske lietadlo a prerušilo útok. Maďarskí piloti boli pomerne nervózni, lebo sovietska strana im akosi "opomenula" oznámiť, že hneď na začiatku invázie obsadila vojenské letiská a preto sa maďarskí letci obávali konfrontácie s čs. pilotmi, o schopnostiach ktorých mali vysokú mienku.(Dôkazom je aj to, že jedna z jednotiek 8. motorizovanej pešej divízie maximálnou rýchlosťou mierila do Piešťan, kde podľa rozviedky mal sídliť stíhací pluk, a bola veľmi prekvapená, keď na piešťanskom letisku našla len niekoľko dopravných lietadiel) Ďalším problémom bolo, že keďže Československo bolo spriatelenou krajinou, nemali maďarskí piloti k dispozícii presné letecké mapy priestoru, nad ktorým mali operovať. Používali klasické sovietske vojenské mapy mierky 1:200 000. Zároveň na týchto mapách boli názvy miest v ruskom fonetickom prepise slovenských názvov a Maďari (dodnes) používajú pôvodné, maďarské názvy obcí z obdobia Uhorska. Z tohoto dôvodu mnohokrát mali problémy s orientáciou. Po neskoršom zistení, že čs. letectvo je eliminované sa "ukľudnili" a lietanie si doslova (podľa spomienok) užívali. Kuriózny je prípad, keď si jeden z pilotov splietol signálnu raketu vystrelenú zo signálnej pištole a chystal sa na protiakciu, ale v poslednej chvíli spoznal svoj omyl a útok na pozemný cieľ zastavil. O 12.47 moskovského času (po celý čas invázie sa používal moskovský čas - asi aby Brežnev nemusel prepočítavať čas) jedno z lietadiel hlásilo, že "v Nitre sa veľký počet osôb, asi 200-250, zhlukuje do davu". Spojovacia skupina divízie vyžiadala od velenia letectva 4 MiG-21 nad mesto (zaujímavosťou je, že pozemné sledy nemali priame spojenie s lietadlami leteckej podpory. Všetky požiadavky museli ísť cez spojovaciu skupinu na veliteľstvo letectva). Tieto lietadla vyštartovali o 13.41. Neskôr z hlásenia vyplýva: "63. motorizovaný peší pluk obsadil v Nitre kasárne, ktoré kvôli požiadavkám a odporu veľkého množstva civilných osôb musel opustiť. Na rozhnanie davu bola nariadená výstražná streľba do vzduchu a nalietavanie stíhacích lietadiel bez použitia zbraní..." Z pohľadu pozemných vojsk však táto situácia vyznieva úplne inak - Nitru obsadil 33. motorizovaný peší pluk, spomenutý 63. pluk obsadzoval Nové Zámky, kde došlo k incidentu a výstražnej streľbe. (aj z tohto je vidieť vidieť dezorientáciu pilotov)
K ďalším spomenutiahodným udalostiam už v ten deň nedošlo. Celkove maďarské letectvo vykonalo v prvý deň invázie 94 letov (z toho 47 letov MiG-15 - prieskumné lety; 44 letov MiG-21 a 3 lety MiG-17). V nasledujúcich dňoch postupne klesal počet hliadkových letov a nasadených lietadiel. Nariadený vyšší stupeň bojovej pohotovosti letectva bol znížený 28.8.1968 a od 21.9.1968 prešlo maďarské letectvo na úroveň mierových podmienok.
[spísané na základe publikácie Iván Pataky: Vonakodó szövetséges (Váhavý spojenec) a článkov na nete]
Naposledy upravil Laco Nagy 'Bocán' dne 21 srp 2015, 18:23, celkově upraveno 1