Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 15 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Milan Holzapfel » 27 úno 2008, 11:02

Se zájmem jsem si přečetl v Novinkách č. 39 (leden/únor 2008) článek Michaela Janouška o třech tradovaných omylech v čs. Letectvu. Zvlášť mne zaujala část věnovaná Avii S-99.4 OK-BYD bezpečnostního letectva. Autor po prostudování známého snímku došel k závěru, že u dotyčného letounu došlo k nedodržení předpisu o zbarvení bezp. letadel z r. 1946. Já si myslím, že to není až tak docela pravda. Předně mi nepřipadá činnost mechaniků na letounu jako výměna motoru, ale spíše jako „generální revize“ nebo něco takového. Je docela dobře možné, že právě během této „akce“ byly přidány ony karmínové doplňky, které autor postrádá. Proč si to myslím? Úhel pod kterým je záběr pořízen neumožňuje vidět náběžnou hranu křídel a případné rozhraní barev nemusí být z tohoto úhlu viditelné. Sloty jsou lehce povysunuty a a tak na nich linie barvy musí být ještě hůře viditelná než na náběžné hraně (červená barva nepokrývala celou jejich plochu). Kryt motoru pod pravým křídlem jednak nemusí pocházet ze stejného letounu (není vpravo vidět část trupu C-2 ?) a nebo ještě nemusí být nastříkán a ostatní části krytu nejsou vidět.. Navíc v polské monografii na Bf-109 díl 3. existuje fotka, kde je barva motorového krytu tohoto letadla stejně tmavá jako písmena na křídle. Bohužel na této fotce není vidět zadní část stroje a tak není možno potvrdit zbarvení VOP.
Myslím si tedy, že snímek z kbelského hangáru ukazuje rozpracovanou a zatím nedokončenou úpravu předpisového zbarvení stroje OK-BYD.
Přílohy
aviaBYD.jpg
"Myslel jsem, že blbě vidím a .. doktor mi to potvrdil. Teď už v klidu stavím tak jak vidím!"
Rozestavěno (některý už dlóóuho): čs. Spitfire LF Mk.IXe 1/32 , Bloch MB 152C.1, 1/32, P-51D Mustang, 1/32 - Dragon
Uživatelský avatar
Milan Holzapfel
 
Příspěvky: 5413
Registrován: 28 zář 2006, 20:30
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod VojtaH » 27 úno 2008, 11:14

Stejně tak by se ale dalo říci, že přiložená fotka taky nic nedokazuje, neboť slunce už je evidentně velmi nízko
a to vždy mate. Já bych ani zde ruku do ohně nedal, že čumák je červený.
Stejně tak vlivem úhlu odrazu světla a novosti nátěru se trup hodně leskne a vypadá tak světlejší.
Hodně kreslím a to vždy vyžaduje studovat fotky velmi pečlivě, setkal jsem se s tím už několikrát.
Například při zkoumání fota profláklé izraelské Avie 120.T, kde vlivem světelných podmínek
a lesku nového letounu Davidova hvězda vypadala jako RLM02. 8)
Přílohy
d120.jpeg
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Pajas » 28 úno 2008, 22:27

Hodně jsem tu fotku prohlížel a myslím si že tam skutečně dochází pouze k jakésy manipulaci s motorem,výměna nebo jenom nějaká revize,určitě mají dole vrtuli,co se týče doplňku šarletovou červenou,jsem přesvědčen že v tomto případě v tento okamžik je toto letadlo nemá,určitě nějaký čas létalo bez nich,když se pořádně podíváš tak je vybaveno výstražnými popiskami na křídle kam je ještě možno šlapat atd.Prostě jako v mnoha případech se ukázalo že je potřeba letadla ve vzduchu a ne u lakýrníka.Co se týče té druhé fotky,tam už je určitě motor v předepsané barvě,o žádné hry světel tam určitě nejde.Prostě po zařazení k bezpečnostní letce létalo letadlo nejdříve pouze s předesanou imatrikulací a patrně s předepsanýmí znaky,potom někdy,třeba i při případné výměně motoru doplnili další rozlišovací zbarvení.Myslím že si každý může vybrat co se mu ráčí,asi je možno jak patrno doložit pro případné šťouraly fotky obou provedení motorového krytu.
Pajas
 
Příspěvky: 196
Registrován: 02 lis 2006, 21:01
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod pelikan » 29 úno 2008, 08:58

K předepsaným znakům. Když se podrobně podíváte tak pod nápisem BYD je vidět silueta původního křídelního znaku. Ne, že by tento prosvítal, ale je poznat jeho zamalování barvou jejíž odstín je ještě neolítaný. To podle mě také ukazuje, že letoun měl zatím původní kamo a pouze dodané kódy bezp. letectva. K tomu, aby člověk mohl z černobílých fotek něco vyčíst je, ale třeba mít možnost vidět originál z přetisků je to na prd. Myslím, že autor správně popsal situaci se zbarvením letounu v okamžiku vyfocení.
http://kpmrokycany.rajce.idnes.cz/
pelikan
 
Příspěvky: 1474
Registrován: 22 úno 2006, 13:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod rcihelna » 29 úno 2008, 09:48

Se zájmem čtu všechny články v modelářských časopisech a neudělal jsem výjimku ani u tohoto článku v Novinkách. Sice není naše poválečné letectvo moje parketa, ale myslím, že pravda je někde uprostřed. To co je vidět na fotce v Novinkách pod pravou částí křídla je skutečně SPODNÍ kryt motoru s olejovým chladičem ve světlé barvě. Jinou část krytu motoru jsem na fotce neoběvil. Na fotce z polské monografije je podle ně skutečně motorový kryt červený, alespoň jeho horní část. SPODNÍ část krytu ve které je olejový chladič a začína těsně pod výfuky je ale i na polské fotografiji světlá!!! Proto si myslím, že horní část motorového krytu je opravdu červená a spodní část zůstala v původní světlé barvě.
Richard Cihelna
KPM Bluenavels Tábor
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
rcihelna
 
Příspěvky: 547
Registrován: 22 led 2008, 18:06
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Jirka Látal » 29 úno 2008, 10:26

On předpis je krásná věc, ale jeho dodržení je zase o úplně něčem jiném. Podobně například Avia C-2B s imatrikulací B-0222 by měla mít správně podle předpisu lem sférického trojúhelníku modrý a imatrikulaci lemovanou bíle, ale podle pravděpodobně jediného dochovaného snímku tohoto letounu (nouzové přistání údajně u Stříbra), jehož reprodukci můžete vidět v knize Jakuba Fojtíka "Policejní vrtulníky" má lem trojúhelníku bílý a B-0222 bez lemu http://www.airplanephoto.net/kamuflaze/images/c-2-2.jpg. Mohu to s určitostí tvrdit, protože originál fotky je v mém držení a pod lupou jsou čitelné i některé popisky a výrobní číslo na SOP. Rekonstrukce zbarvení, která se objevila v nějakém časopise před Vánocemi je tedy minimálně v tom, že má bíle lemovanou imatrikulaci, chybná
Modli se a pracuj, trp kolem sebe voly, nikdy se nerozčiluj, ať přijde kterýkoliv... Bertold Brecht
Uživatelský avatar
Jirka Látal
 
Příspěvky: 1471
Registrován: 12 čer 2006, 15:12
Bydliště: Třebčín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Milan Holzapfel » 29 úno 2008, 11:32

rcihelna píše: Na fotce z polské monografije je podle ně skutečně motorový kryt červený, alespoň jeho horní část. SPODNÍ část krytu ve které je olejový chladič a začína těsně pod výfuky je ale i na polské fotografiji světlá!!! Proto si myslím, že horní část motorového krytu je opravdu červená a spodní část zůstala v původní světlé barvě.

Chtělo by to samozřejmě kvalitnější fotografii. Mě totiž ta světlá část spíše připadá jako nějaký předmět (např. papír, plakát :?: ), který drží podél těla sklánějící se osoba sedící na kořeni křídla. Ale mohu se samozřejmě mýlit. :)
"Myslel jsem, že blbě vidím a .. doktor mi to potvrdil. Teď už v klidu stavím tak jak vidím!"
Rozestavěno (některý už dlóóuho): čs. Spitfire LF Mk.IXe 1/32 , Bloch MB 152C.1, 1/32, P-51D Mustang, 1/32 - Dragon
Uživatelský avatar
Milan Holzapfel
 
Příspěvky: 5413
Registrován: 28 zář 2006, 20:30
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Kamil Meluzín » 01 bře 2008, 06:58

Zdravím, jsem rád, že si toho článku všimlo více lidí. Ostatně takovou nepodloženou spekulaci nejde přehlédnout. Koupil jsem si Novinky kvůli porovnávacímu článku o dekálech na La5FN.....a nestačil jsem se divit co jsem tam ještě našel.
Když jsem připravoval obtisky na S-99, tak jsem po všech čertech zháněl co se dalo. Podařilo se mi sesbírat opravdu dost velké množství fotografií na policejní S-99 /někdy stejných snímků v různých kvalitách/ a ani na jednom jediném nechybí
jediný rozpoznávací prvek kamufláže !! tzn. šarlatově červené doplňky. Nechápu proč by jedna jediná mašina měla být vyjímkou, nehledě na to že zde Martin vyloženě spekuluje a nic z toho co je tam napsáno nemůže hodnověrně dokázat.
Důležitá je kamufláž z období služby, ne z období kdy se mašina na službu připravuje. To bychom mohli potom tvrdit, že vlastně žádná kamufláž není v pořádku. Udělal v tomto jenom bordel a ti, kteří nemají přístup k hromadě literatury a fotek
to budou brát za jedině správný a nový objev.
....vím, že nic nevím....
Kamil Meluzín
 
Příspěvky: 120
Registrován: 07 říj 2005, 16:29
Bydliště: Ostrava-Krásné Pole
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod pelikan » 02 bře 2008, 13:57

To Kamil Meluzín:
Toho pána co napsal článek vůbec neznám, ale s tímto vaším příkrým odsouzením nemohu souhlasit. Tedy ne s argumentem, že důležitá je kamo ze služby. Třeba když se podíváte na práci pánů z JAPO o kamuflážích Fw-190 D tak ty jsou vytvářeny vždy jen podle konkrétních fotek a tady alespoń já vidím paralelu s článkem Novinkách. Tedy kamufláž udělaná podle konkrétní fotky a nevidím na tom nic špatného udělat takovouhle věc. Co lze článku, a autorovi, vytknout je to, že nezasvěcený by mohl smysl článku pochopit jako pravidlo použitelné na všechny ostatní stroje a tam je asi chyba.
http://kpmrokycany.rajce.idnes.cz/
pelikan
 
Příspěvky: 1474
Registrován: 22 úno 2006, 13:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Kamil Meluzín » 02 bře 2008, 16:30

To Pelikan:..jenomže já ty fotky na OK-BYD mám. Tu fotografii kterou Michal zmiňuje a je otisknutá v Novinkách mám taky, a několkrát v různých kvalitách...a to co on tam popisuje tam prostě není, je to jenom spekulace. Všiml jsem si že má Michal tady v některé sekci postavený model EV-11 bez šarlatově červených doplňků, taky pěkná blbost ...na tuto mašinu mám fotku taky. Je mi líto, jak jsem řekl udělal v tom akorát bordel, a to co sám píšete v poslední větě, je přesně to proč to sem píšu !!
....vím, že nic nevím....
Kamil Meluzín
 
Příspěvky: 120
Registrován: 07 říj 2005, 16:29
Bydliště: Ostrava-Krásné Pole
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod pelikan » 03 bře 2008, 10:03

OK Váš názor beru. Jenom dva malé technické dotazy. Říkáte, že fotku co je v novinkách máte v několika vydáních a kvalitách. V jaké kvalitě je ta otištěná v novinkách? Na to navazuje druhá otázka. Zbarvení letounu na fotce v Novinkách popsané autorem článku je tedy chybné?
http://kpmrokycany.rajce.idnes.cz/
pelikan
 
Příspěvky: 1474
Registrován: 22 úno 2006, 13:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Kamil Meluzín » 04 bře 2008, 12:51

...ještě bych doplnil tímto snímkem diskusi na Nymburku ke stejnému tématu. Neumím tam vkládat fotografie, tak to dávám sem. Myslím, že tímto bychom to mohli uzavřít....
Přílohy
Avia S_99 OK_BYD.jpg
....vím, že nic nevím....
Kamil Meluzín
 
Příspěvky: 120
Registrován: 07 říj 2005, 16:29
Bydliště: Ostrava-Krásné Pole
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Aleš R. » 04 bře 2008, 13:11

Pavel Š píše:Včera jsem se díval do tuším Irry-Máčeho (Označování Čs. voj. let.) a tam byla stejná fotka na OK-BYD jako v novinkách, ale v mnohem lepší kvalitě a VOP jsou určitě tmavší než SOP - tedy "zřejmě" tmavě červené. OK-BYD nakreslená v Novinkách bez červených doplňků je tedy spíš chybná než správná...


Já souhlasím, a to jen na základě fotky z Novinek. Je dobře vidět, že VOP nemá stejnou barvu jako je např. na trupu, je jiná a tedy zřejmě červená.
Uživatelský avatar
Aleš R.
 
Příspěvky: 3688
Registrován: 05 čer 2006, 12:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod Milan Holzapfel » 01 bře 2010, 17:30

Pro úplnost sem dávám příspěvek z nymburského fóra od Standy K z tématu: http://www.ipmsnymburk.com/forum/viewte ... idp=&idc=3
Standa K: Po čase se vracím k tématu S 99 imatrikulace OK-BYD. Měl jsem možnost shlédnout lepší kopie snímků, zachycující onu scénu v hangáru. Série snímků zachycuje postup opravy letounu, konkrétně výměnu motoru, a některé záběry jsou i dosti detailní. Z nich vyplývá asi tolik, že by se mělo jednat údajně o letoun výrobního čísla 4, který byl po havárii - nouzovém přistání na břicho. Snímky zachycují opravu, při které byl původní poškozený motor demontován, instalován nový motor a nový spodní kryt motoru, který nenesl tmavou (červenou) barvu. Na snímcích byla velmi dobře vidět i sejmutá původní vrtule s tmavým (červeným?) vrtulovým kuželem a deformovanými listy, rovněž pomačkaný tmavý spodní dekl motoru a k montáži připravený nový nepomačkaný světlý spodní kryt motoru. Zda byly montovány původní horní motorové kryty, to již snímky nezychycují. Na cca dvou snímcích, zachycujících letoun zepředu, ještě bez motoru, je na náběžných hranách jasně patrný tmavý (červený) pruh, na snímku ze shora je vidět kontura na koncovém oblouku křídla. Letoun má sférický trojúhelník na směrovce. Troufám si vyslovit hypotézu, že až do osudného přistání na břicho nesl letoun OK-BYD standardní zbarvení, jako řada dalších policejních S 99. Po této havárii -minimálně v den, kdy byla pořízana ona kontroverzní série snímků, nebyla na nově instalovaných částech přídě a vrtulovém kuželu obnovena červená barva. Zřejmě v tomto stavu se letoun nacházel ještě v době, kdy byl společně se spitem zachycen na jiném snímku a kde má prokazatelně světlý vrtulový kužel a je z části zaplachtován. Zda v této "nedobarvené" podobě někdy létal, zůstává hádankou, stejně tak jako zda v nedobarvené podobě nebyl shodou okolností vystaven při leteckém dni na tolik diskutovaném snímku z polské publikace.

"Myslel jsem, že blbě vidím a .. doktor mi to potvrdil. Teď už v klidu stavím tak jak vidím!"
Rozestavěno (některý už dlóóuho): čs. Spitfire LF Mk.IXe 1/32 , Bloch MB 152C.1, 1/32, P-51D Mustang, 1/32 - Dragon
Uživatelský avatar
Milan Holzapfel
 
Příspěvky: 5413
Registrován: 28 zář 2006, 20:30
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD a "omyl" v Novinkách

Příspěvekod jumbo anton » 02 bře 2010, 12:57

Souhlasím se Standou K a rcihelna:
Na fotce v hangáru je vidět spodní motorový kryt DB605 s hlubokým chladičem a to ve světlé barvě-motor připevněný na jeřábu a pytle s pískem? jako vyvážení na VOP vskutku ukazuje na výměnu motoru. Na další fotce -ukazka pro veřejnost je vidět Kinbeule na spodním motorovém krytu-žádný plakát atp. a to opět ve světlé barvě.
Na mě dostupné fotce v hangáru v 3 dílu Michulcovi monografie se mi jeví vrchní čast VOP ve srovnání s červenou barvou kokardy na SOP- světle.
jumbo anton
 
Příspěvky: 37
Registrován: 08 led 2010, 10:19
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 15 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY