Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 12 čer 2016, 07:57

Mam zajimavou diskusi s kolegou. Vsiml jsem si, ze v nekterych mistech existuji nepravidelny rad nytu - nyty nejsou na stejnem radku, nejsou ve stejnych intervalech. Rikam jim "opilí" nyty. Kolega se domniva, ze je vzdy presne tak "opile" ve technickem vykresu, ze je vsechno tak nepravidelne vypracovane umyslne. Muj napad je ze ve nekterem mistu nekterich letadel (zpet: nekterem mistu nekterich letadel) delnik ma zakladni princip a smer, a ze vyvrtava otvory pro nyty bez mereni a kresleni presnih pozici pro nyty. Smozrejme, nema tolerance 500%, ale vyvrtava otvory podle vlastne "citi"...

Muze nekto vysvetlit jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Priklad: plech z kridla FW-190. Nemyslim si, ze je Kurt Tank (nebo jini autor) udelal presne taky technicky vykres:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 12 čer 2016, 08:04

Jini priklad: MIg-21f.
3 kus: 2 z muzeuma v CR, jeden finski z internetu, dal jsem jim jmena "cerveny, modry i zeleny. Pro porovnani, je to maly kus, predny cast prechodu vyskovka-trup a kus plechu kolem prechodu.
Ma nekdo ma informace, zkusenost, fotky, filmy? Napriklad jak se to vyrabelo v Aeru Vodochody? Prosim o predstavu, jak to prislo ze kazdy MiG-21f vypada jinak?

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod cencul.sk » 12 čer 2016, 08:40

Tak ohľadne ruskej techniky ti môžem dať jednu osobnú skúsenosť.... počas vojenskej služby sa mi prihodila nasledujúca vec : Po pristátí Migu-21MF som po poletovej prehliadke zistil, že na lietadle chýba malá krytka okolo vývodu z prepadového potrubia paliva - proste počas letu "niekam" odpadla.... s technikom sme rozmýšlali, či to nechať tak, alebo čo s tým... nakoniec ma napadlo, že by sme mohli použiť krytku z iného lietadla - na vedľajšej stojánke bolo tak okolo 15 Migov - už uzemnených. Všetky buď MF alebo R. Aké bolo naše prekvapenie, keď sme tam vložili prvú krytku.... a tá nepasovala :shock: Bolo to také, že nesedeli ani otvory rychlozámkov, ani tvar krytky ! Tak sme postupne vyskúšali ešte ďalších 9 kusov, než sme nejakú - aspoň čiastočne pasujúcu našli. Mašina tak vzlietla, a po pristátí sme zistili, že krytka je znova preč.... tak sme to už nechali tak, a mašina lietala bez krytky. Toto len ilustruje známe porekadlo o ruskej technike, že čo kus, to originál.... :)
Čiže minimálne v prípade ruskej techniky, by som názov "opilé" skutočne prisudzoval tomu požívaniu vodky u pracovníkov vo výrobnom závode, a nie nejakej snahe o cielenú nepresnosť. Proste ako im to vyšlo, tak to spravili, dôležitý bol kus, a nie nejaká presnosť - hlavne že sa plnil plán
Uživatelský avatar
cencul.sk
 
Příspěvky: 2268
Registrován: 03 říj 2015, 13:25
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Miloslav » 12 čer 2016, 09:24

Nevím jak to bylo ve Vodochodech na 21F, ale rusandy byly opravdu originál, každý kus.
Záměna dílů draku abslolutně nemožna, občas jsme vybrali klapku nebo balančku, která po úpravách šla použít.
Přechodové plechy , dvířka, krytky ani jako náhradní díl neexistvaly. Něco složitějšího bylo jako polotovar, který se na daný letoun musel dopasovat.
Rovné řady nýtů ? Pravidelné mezery ? Opravdu jen fantasmagorie některých puntíčkářů :lol: :lol:
Třeba draky Migů-21 v SSSR vyráběly baby a nezřídka jsme, po nich, našli v dutinách pozůstatky, včeně plesnivého chleba.
Řady nýtů se vrtají růčo, takže lze ujet trochu mimo, ale to na funkci a pevnosti (pokud to není třeba mimo nosník) nic nemění.
Vcelku je nemožné denně vyvrtat díry pro tisíce nýtů naprosto přesně a rovně, do toho nýtovat, to opravdu pevné ruce nepomůže. (:)
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod YETTY » 12 čer 2016, 10:02

Přesně jak se tu psalo.Já si myslim,že to nikdo neřešil ,pokud to šlo do nosníku.Jen nevim jak by se to řešilo,pokud by byla díra mimo nosník.Ten má svoji šíři,ale asi se stát může cokoliv.Proto to na letadlech dělám taky bez pravítka. :wink:
SPL LIBEREC Martin ˇˇYETTYˇˇPlaček
YETTY
 
Příspěvky: 3158
Registrován: 28 čer 2006, 22:54
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 13 čer 2016, 07:49

Moc vam dekuji, jsou to velmi zajimave zkusenosti a informace! Zcela nove ke mne, a jine nez vnimani.

Pokusim dat vsechno dohromady, opravte me, jestli se mylím: Nektere plechy na letadlu (napriklad Mig) jsou se pripojile do nosniku tak ze je pracovnik primo na mistu vrtal diry v stejem casu pres plech a nosnik, a po tem tam dal nyt? Na plechu vubec nic nemeril podle vykresu, nemeril ze to bude napriklad "kazdy 2 cm jedna nyt", na rovne primce. Misto toho vyvrtal priblizne na trati a pri priblizne stejných intervalech, bez merici?
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Flipper » 13 čer 2016, 07:57

Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.
Neviem, ako je to v sucasnosti, v dobe CAD konstruovania, rapid prototypingu a CNC strojov a dodavok just in time, teraz by tie otvory uz mohli byt robene priamo z vyroby.
Build what you want, in the way you want to...
Flipper
 
Příspěvky: 299
Registrován: 12 říj 2007, 08:26
Bydliště: Bratislava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Stepan Bobko » 13 čer 2016, 15:30

Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace. :)
Stepan Bobko
 
Příspěvky: 69
Registrován: 20 srp 2015, 05:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Miloslav » 14 čer 2016, 08:04

No všechno se do přípravku bedá vložit, musí se svrtávst a to není nic jednoduchého.
Za povšimnutí stojí propadlý potah, vlivem nýtování. Někdo tady na foru psal jaká je to blobost :grin: :grin: :grin:
Přílohy
strukt_opravy3.jpg
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 14 čer 2016, 16:22

Flipper píše:Nie je v moznosti konstruktera, aby zakotoval na vykrese kazdy nit. To by sa zrejme ani nedalo a vykres by stracal prehladnost, nehovoriac uz o dvojitych nitovacich radach. Zvycajne sa to robi tak, ze na dlzku sa predpise pocet nitov a samotna aplikacia sa uz robila priamo v montazi.


Znamena to ze pracovnik vybere polohu a v ne vrta (ze ne nexistuje predbezne mereni a kresleni presne pozice pro nyt)?

Stepan Bobko píše:Nektere diry jsou z prvovyroby, jine se vrtaji az pri instalaci. Pocet i pozice nytu se muze s casem lisit - zmena vykresu, odchylka na nejakou serii dilu.... moznosti je mraky.
Jinak vetsinou byvalo vrtano skrz vrtaci pripravek, kdy se dily zalozi do pripravku a pak se i dle pripravku vrta. Takze u nas to rozhodne neni o momentalni nalade vrtace. :)


No jasne, na dost letadel jsou rovne rady nytu, a pravidelne mezery. Muj zajem je o "opyle" nyti, to jak se stalo ze Migi-21 nebo FW-190 ve fotce maji nepravidelne rady a mezery. Napriklad plech kridla FW-190. Ne vypada mi ze se jedna o vrtani podle vvykresu nebo vrtacim pripravku:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Je tam nejaki pracaovnik sedel na kridlu a vyvrtal pres plech a nosnik "priblizne na trati"?
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod LuMar » 18 čer 2016, 21:50

Tiež by ma zaujímalo prečo je to takto hnusne nanitované.
Viem,že keď je to akoby napreskačku ako na obrázku vľavo dole,tak je to kôli namáhaniu aby to nebolo v jednej rovine.Ale takýto hnus ako som vyznačil na obrázku,to teda neviem.
Přílohy
tuP0WoB.jpg
P.S. A lepte čosi ! :lol:
Uživatelský avatar
LuMar
 
Příspěvky: 4411
Registrován: 02 pro 2011, 16:13
Bydliště: Považská Bystrica
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Špiro » 18 čer 2016, 22:15

Hold, zlatý ruský ručičky :grin: :grin: :grin:
"Nikdy nie je dosť času urobiť niečo raz a poriadne,
ale vždy je dosť času urobiť to dva a viac krát"!
Uživatelský avatar
Špiro
 
Příspěvky: 1007
Registrován: 02 bře 2008, 11:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Víťa Výmola » 18 čer 2016, 22:23

No jo, ale ten hnus na obrázku je stejný na obou křídlech, souměrně. Takže to nýtování je právě takto asi záměrně.

Mimochodem, to tam má ten technik vlevo sushi? :)
BEZVÝHRADNĚ STOJÍM ZA IZRAELEM

Pracujte pečlivě, nespěchejte, dokonalý vzhled modelu záleží jen na Vás. :)

Na stole: Avro Vulcan (Airfix 1/72), Zlín Z-181 (KP 1/720, leccos dalšího v šuplíku
Letos dokončeno: SPAD 510 (Azur 1/72)
Mimo jiné dokončeno: I-16 (1/72, ICM), MiG-3 (1/72, Hobbyboss), P-51 Nooky Booky (1/72, Tamiya)
Uživatelský avatar
Víťa Výmola
 
Příspěvky: 4142
Registrován: 08 zář 2005, 12:57
Bydliště: Kdesi u Zlína
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Damir » 19 čer 2016, 10:05

Existuji vubec nejake fotky vrtani otvoru pro nyty, na Mig-21 (nebo nejakem jinem podobnem ruskem letadlu)? Nemyslim nastaveni nyty do otvoru, ale primo fotky vrtani otvoru.
Damir
 
Příspěvky: 453
Registrován: 16 črc 2004, 13:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Jak se vyrabeji "opile" nyty na letadlu?

Příspěvekod Aleš R. » 19 čer 2016, 10:22

Arccos píše:No jo, ale ten hnus na obrázku je stejný na obou křídlech, souměrně. Takže to nýtování je právě takto asi záměrně.


Přesně tak, je to na obou křídlech a stejně, takže je to úmysl a kopíruje to cosi vespodu, k čemu je to přinýtované.
Uživatelský avatar
Aleš R.
 
Příspěvky: 3688
Registrován: 05 čer 2006, 12:13
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Gorby a 27 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY